aspa

aspa

Τετάρτη 13 Ιουνίου 2018

H διάδοση Ψευδών Ειδήσεων από τους Χρήστες των Κοινωνικών Δικτύων σε μια Κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης



Κατά τη διάρκεια καταστροφών, οι ενεργοί χρήστες του κοινωνικών δικτύων ενδέχεται να διαδίδουν ψέματα!
Μελέτη από το Πανεπιστήμιο του BUFFALO NY, εξετάζει 4 χαρακτηριστικές περιπτώσεις εκτάκτων αναγκών και διαπιστώνει ότι οι περισσότεροι χρήστες των κοινωνικών δικτύων αποτυγχάνουν να διορθώσουν παραπληροφόρηση και τις ψευδείς ειδήσεις.

Γνωρίζουμε ότι οι ψευδείς ειδήσεις (fake news) και η παραπληροφόρηση είναι πλέον μια πραγματικότητα που συνοδεύει τα κοινωνικά δίκτυα (Twitter, Facebook κτλ). Αλλά πόσο καλοί είναι οι ενεργοί χρήστες  των κοινωνικών μέσων δικτύωσης (social media) στην ανίχνευση αυτών των των ψευδών ειδήσεων, ειδικά σε περιπτώσεις καταστάσεων έκτακτης ανάγκης;

Η μελέτη που δημοσιεύθηκε στις  11 Μαΐου στο περιοδικό Natural Hazards, εξέτασε τέσσερις περιπτώσεις ψευδών ειδήσεων και φημών σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης: 2 από τις βομβιστικές επιθέσεις στον 117ο Μαραθώνιο της Βοστώνης, τον τυφώνα Sandy και το περίφημο ψέμα για την πλημμύρα του Χρηματιστηρίου της Ν. Υόρκης.
Οι ερευνητές εξέτασαν τρεις τύπους συμπεριφοράς. Οι χρήστες των κοινωνικών μέσων δικτύωσης θα μπορούσαν να διαδώσουν τα ψευδή νέα, να προσπαθήσουν να τα επιβεβαιώσουν και να τα θέσουν σε αμφιβολία. Τα ευρήματα των ερευνητών έχουν ως εξής:
  • Το 86 με 91% των χρηστών διαδίδουν ψευδείς ειδήσεις, είτε με επανακοινοποίηση αυτής είτε κάνοντας "like" στην αρχική δημοσίευση.
  • Το 5 με 9% προσπάθησε να επιβεβαιώσει τις ψευδείς ειδήσεις, συνήθως με επανακοινοποίηση αυτής και παράλληλα ρωτώντας τους άλλους χρήσεις αν οι πληροφορίες ήταν σωστές.
  • 1 έως 9% εξέφρασε αμφιβολία, συχνά λέγοντας ότι η αρχική δημοσίευση δεν ήταν ακριβής.
Ακόμη και μετά την αποκάλυψη ότι μια αναρτημένη είδηση είναι ψευδής όχι μόνο κοινωνικά μέσα αλλά και στα παραδοσιακά κοινωνικά μέσα ενημέρωσης, η μελέτη διαπίστωσε ότι:
  • Λιγότερο από το 10% των χρηστών που διέδωσαν τις ψευδείς ειδήσεις διαγράψανε τη λανθασμένη επανακοινοποίησή τους.
  • Λιγότερο από το 20% των ίδιων χρηστών "διευκρίνισαν" την ψευδή ανάρτηση με μία νεότερη.
"Αυτά τα ευρήματα είναι σημαντικά επειδή δείχνουν πόσο εύκολα εξαπατούνται οι άνθρωποι ειδικά σε περιόδους που είναι πιο ευάλωτες και το ρόλο των πλατφορμών των κοινωνικών μέσων στις αδυναμίες αυτές", λέει ο Zhuang, ο οποίος διεξάγει παρόμοια έρευνα σχετικά με τον τυφώνα Harvey και τον τυφώνα Irma.
Σε μια πιο θετική σημείωση, η μελέτη διαπίστωσε ότι, ενώ οι χρήστες των κοινωνικών μέσων δικτύωσης είναι πιθανό να διαδώσουν ψευδή νέα κατά τη διάρκεια καταστροφών, παράλληλα τα ίδια τα κοινωνικά μέσα κινούνται πολύ πιο γρήγορα στη διόρθωση της παραπληροφόρησης έναντι των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης.
Σημαντική επισήμανση είναι ότι η μελέτη δεν "υπολογίζει" τους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύων που μπορεί να έχουν δει τις αρχικές αναρτήσεις με τις με ψευδείς ειδήσεις και αποφάσισαν να τις αγνοήσουν.
A.Kαραμάνου.
Ακολουθείστε μας στη σελίδα μας στο facebook: Πολιτική Προστασία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.