aspa

aspa

Τετάρτη 6 Ιουνίου 2018

ΑΝΤΙΣΕΙΣΜΙΚΗ ΘΩΡΑΚΙΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ





Την Τετάρτη 17-5-2018, στη 17η συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου της Περιφέρειας Αττικής έλαβε μέρος ευρεία συζήτηση με θέμα την «Αντισεισμική Θωράκιση και Προστασία στην Αττική», μετά από αίτημα της «Λαϊκής Συσπείρωσης» (αριθμ. πρωτ. 4/23-1-2018 έγγραφο).

 Στην συνεδρίαση εκλήθησαν για να συμμετέχουν ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας κ.Ιωάννης Καπάκης και ο πρόεδρος του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ) και καθηγητής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών κ.Ευθύμιος Λέκκας.


Η έναρξη της συνεδρίασης έγινε με την ομιλία της Εντεταλμένης Συμβούλου Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας Αττικής, η οποία αναφέρθηκε στα μέτρα ετοιμότητας που έχουν ληφθεί από την Πολιτική Προστασία της Περιφέρειας Αττικής, καθώς και επίσης και συγκεκριμένες  επισημάνσεις - προτάσεις ως εξής:  

Η Περιφέρεια Αττικής αποτελεί ένα κρίκο, από τους εμπλεκόμενους φορείς σε θέματα πολιτικής προστασίας.
Ειδικά για την περίπτωση του σεισμικού κινδύνου εμπλέκονται μια πλειάδα φορέων όπου ο κάθε ένας έχει το ρόλο του αναλόγως αρμοδιότητας.
Σε ότι αφορά το ευαίσθητο και σοβαρό θέμα του προσεισμικού ελέγχου των κτιρίων δημόσιου ενδιαφέροντος και κοινωφελούς χρήσης,  διενεργείται σε κάθε επίπεδο διοικητικής δομής της χώρας, από τους φορείς που έχουν την ευθύνη της λειτουργίας και ασφάλειας των κτιρίων και των εγκαταστάσεων. Έτσι, η Περιφέρεια έχει τον έλεγχο για τα κτίρια της αρμοδιότητάς της, οι Δήμοι και τα Υπουργεία για τα δικά τους, η εταιρία ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ Α.Ε. έχει την ευθύνη και τη μέριμνα για τη σύνταξη και υλοποίηση προγράμματος προσεισμικού ελέγχου των σχολικών κτιρίων της χώρας και την  μελέτη αντισεισμικής ενίσχυσης αυτών.
Όσον αφορά τα κτίρια αρμοδιότητας της Περιφέρειας Αττικής, έχει γίνει πρωτοβάθμιος προσεισμικός έλεγχος σε όλα τα κτίρια πλην ορισμένων νεώτερων μισθώσεων τα οποία έχει γίνει ενημέρωση και  προχωρούν οι έλεγχοι.
Αν και η  Περιφέρεια δεν έχει αρμοδιότητα ελέγχου σε κτίρια άλλων φορέων τούτο τίθεται ως θέμα σε όλα  τα Συντονιστικά Όργανα Πολιτικής Προστασίας με θέμα την αντιμετώπιση του σεισμικού κινδύνου, αλλά και σε όποιες άλλες συναντήσεις ή δράσεις για το ίδιο θέμα μετέχει η Πολιτική Προστασία της Περιφέρειας Αττικής, προβαίνοντας σε  σχετική ενημέρωση όλων των φορέων προκειμένου να προχωρήσουν στις απαιτούμενες ενέργειες προσεισμικού ελέγχου των κτιρίων τους.
Επίσης, η Περιφέρεια Αττικής, αν και δεν έχει σχετική αρμοδιότητα, έχει ζητήσει από το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την έκδοση των προδιαγραφών για το δευτεροβάθμιο προσεισμικό έλεγχο ώστε να προχωρήσει και στο στάδιο αυτό.  Απάντηση δεν έχει ακόμη δοθεί σε αυτό το θέμα.
Μεγάλο πρόβλημα σε περίπτωση σεισμού είναι ότι δεν μπορεί να συσταθεί το Συντονιστικό Μητροπολιτικό Όργανο (ΣΜΟ) το οποίο προβλέπεται στον Καλλικράτη γιατί ακόμη δεν έχουν εκδοθεί οι προδιαγραφές λειτουργίας του από το Υπουργείο Εσωτερικών. Επισημαίνεται ότι και στον νέο νόμο που κατατέθηκε δεν υπάρχει σχετική μέριμνα.
Περαιτέρω δράσεις στις οποίες έχει προχωρήσει η Αυτοτελής Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας Αττικής στα πλαίσια του σχεδιασμού για την αντιμετώπιση του σεισμικού κινδύνου έχουν ως εξής:
 1.   Θεωρώντας πολύ σημαντική την ενημέρωση των πολιτών αλλά και των φορέων τηρείται στο διαδικτυακό χώρο της Περιφέρειας Αττικής ειδική θεματική ενότητα με οδηγίες αυτοπροστασίας των Πολιτών.
2. Πραγματοποιήθηκαν οι συνεδριάσεις των Συντονιστικών Οργάνων Πολιτικής Προστασίας για θέματα σεισμικού κινδύνου στις Περιφερειακές Ενότητες. Οι συνεδριάσεις επαναλαμβάνονται κατ’ έτος.
3. Γίνεται προσπάθεια εκπαίδευσης  των εμπλεκόμενων φορέων με τη διοργάνωση ασκήσεων αλλά και συνεδρίων. Στα πλαίσια αυτά:
  το 2016 η Περιφέρεια συνδιοργάνωσε συνέδριο για θέματα σεισμικού κινδύνου με τη συμμετοχή εθελοντικών οργανώσεων από την Ελλάδα και το εξωτερικό. έγινε άσκηση πεδίου των εθελοντικών οργανώσεων για θέματα απεγκλωβισμού.
      εντός του 2017 διοργανώθηκαν δύο ασκήσεις επί χάρτου στον Πειραιά και στη Ραφήνα με τον ΟΑΣΠ και τους  Δήμους, στους οποίους έγινε αναλυτική αναφορά στις απαιτούμενες δράσεις όλων των φορέων με βάση τα σενάρια που εξετάστηκαν.
      πριν λίγες ημέρες διοργανώθηκε  για πρώτη φορά διυπηρεσιακή άσκηση σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας, στην Π.Ε Δυτικού Τομέα Αθηνών. Η άσκηση ήταν σε συνεργασία με τον ΟΑΣΠ, την υποστήριξη της Γ.Γ.Π.Π και με τη συμμετοχή μεγάλου αριθμού υπηρεσιακών παραγόντων από διάφορους φορείς (Π.Σ, ΕΛ. ΑΣ, Περιφέρεια, ΕΚΕΠΥ, ΕΚΑΒ Δήμοι, Εθελοντικές Οργανώσεις Π. Προστασίας, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΥΔΑΠ, ΔΕΔΔΗΕ κ.α.). Στην άσκηση έγινε κινητοποίηση σε πραγματικό χρόνο τόσο σε επίπεδο απόκρισης του συντονιστικού οργάνου πολιτικής προστασίας και των μελών του όσο και στο πεδίο.
4.   Έχουν συγκεντρωθεί από τους Δήμους τα σημεία και οι χώροι καταφυγής – καταυλισμού, τα οποία αναρτώνται στο διαδικτυακό τόπο της Περιφέρειας Αττικής και σε μορφή θεματικού χάρτη ώστε να είναι ευκολότερος από τους πολίτες και τις υπηρεσίες ο εντοπισμός τους.
5.   Έχει  καταρτιστεί μητρώο στοιχείων επικοινωνίας με τις υπηρεσίες της Περιφέρειας και άλλους φορείς ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε περιπτώσεις εκτάκτων αναγκών και έχει αναπτυχθεί και ειδική εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα στην οποία έχουν ενσωματωθεί οι ανωτέρω πληροφορίες.
6.   Έχουν συγκεντρωθεί τα στοιχεία τεχνικών υπαλλήλων της Περιφέρειας που θα μπορούν να συνδράμουν σε θέματα ελέγχων σε περίπτωση που έχουμε  καταστροφικό σεισμό.
7.   Έχει γίνει προσπάθεια να εξασφαλιστούν οι επικοινωνίες της Περιφερειάρχη, και των Αντιπεριφερειαρχών και της διεύθυνσης πολιτικής προστασίας μέσω ασυρμάτου σε περίπτωση καταστροφικού σεισμού για καλύτερο συντονισμό  με τη συνεργασία εθελοντών ραδιοερασιτεχνών, εκτός από της επικοινωνίες που υπάρχει σύμβαση με τον ΟΤΕ μέσω ΤΕΤΡΑ.
8.   Έχει καταρτιστεί μητρώο εργοληπτών (φυσικών προσώπων ή εταιρειών) από τους οποίους μπορεί να γίνει διάθεση μέσω και μηχανημάτων σε περιπτώσεις εκτάκτων καταστάσεων.
9.   Έχουν καθοριστεί τα σημεία συγκέντρωσης των κρίσιμων υπηρεσιών και στελεχών της Περιφέρειας μετά από καταστροφικό σεισμό σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα καθώς και  οι πιθανοί χώροι λειτουργίας του ΣΟΠΠ.
10.  Έχει συνταχθεί  προσχέδιο μνημονίου ενεργειών των υπηρεσιών της Περιφέρειας, για την περίπτωση του σεισμικού κινδύνου.

Επισημάνσεις-προτάσεις
Θα πρέπει να εξεταστεί η χρηματοδότηση που δίνεται (μέσω ΚΑΠ) στους ΟΤΑ α' βαθμού να μην αφορά μόνο την αντιπυρική περίοδο, αλλά να είναι χρηματοδότηση για αντιμετώπιση φαινομένων που αφορούν τις δράσεις πολιτική προστασία (για αντιμετώπιση πυρκαγιών, χιονοπτώσεων, πλημμυρικών φαινομένων και σεισμικού κινδύνου ) για όλο το έτος. Έτσι θα αντιμετωπιστούν προβλήματα στη διάθεση μέσων από τους ΟΤΑ και σε περίπτωση σεισμού, αλλά και καλύτερης προετοιμασίας και ετοιμότητας.
Επίσης θα πρέπει το Υπουργείο Εσωτερικών να δει και το θέμα που αφορά τη χρηματοδότηση των Περιφερειών για θέματα πολιτικής προστασίας. Οι Περιφέρειες βάζουν χρήματα από τον προϋπολογισμό τους χωρίς να παίρνουν επιχορήγηση από το κράτος και τουλάχιστον στην Αττική παρέχεται συνδρομή στην Πυροσβεστική το καλοκαίρι και τους δήμους για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών όταν προκύπτουν προβλήματα μετά από έντονα φυσικά φαινόμενα, αφού οι δήμοι δεν διαθέτουν σε πολλές περιπτώσεις τα απαραίτητα μέσα και κονδύλια.
Υφίσταται έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού στις Υπηρεσίες Πολιτικής Προστασίας των Περιφερειών και των Δήμων. Στην Περιφέρεια Αττικής υπάρχει έλλειψη προσωπικού. Είναι στελεχωμένο μόνο το 65% των θέσεων και το πρόβλημα στην Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας είναι μεγαλύτερο. Μεταξύ των άλλων, στο προτεινόμενο σχέδιο αλλαγής του Καλλικράτη θα έπρεπε ο νομός να περιλάβει συγκεκριμένες προβλέψεις για την Πολιτική Προστασία των Περιφερειών και των Δήμων. Στους περισσοτέρους από τους Δήμους  υπάρχει ελάχιστο προσωπικό, που ασχολείται πολλές φορές περιστασιακά με την πολιτική προστασία, έχοντας ταυτόχρονα παράλληλα καθήκοντα και σε άλλες εργασίες (πχ. καθαριότητα, πράσινο, τεχνικές εργασίες). Σημαντικό θέμα ανακύπτει και από το γεγονός ότι το προσωπικό που υπηρετεί στην Πολιτική Προστασία στη χώρα δεν είναι εν γένει εξιδεικευμένο και εκπαιδευμένο. Όμως οι υπάλληλοι των Περιφερειών και των Δήμων είναι αυτοί που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή για την αντιμετώπιση όλων των εκτάκτων καταστάσεων και έρχονται σε συνεργασία με το Πυροσβεστικό Σώμα, την αστυνομία και άλλους φορείς.
Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα αφορά την ίδρυση της Εθνικής Σχολής Πολιτικής Προστασίας που ενώ έχει ψηφιστεί από την Βουλή με το ν. 4249/2014 δεν έχει ακόμα ιδρυθεί και λειτουργήσει. Γνωρίζετε ότι στην Ελλάδα οι εθελοντές που πιστοποιεί η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας διαμέσου εκπαίδευσης από το Πυροσβεστικό Σώμα αφορούν μόνο τις δράσεις της δασοπροστασίας - δασοπυρόσβεσης. Επομένως υπάρχουν εθελοντές που μπορεί να προσφέρουν, τους χρειάζεται η πολιτεία και η κοινωνία αλλά δεν είναι πιστοποιημένοι από τη Πολιτεία για να βοηθήσουν σε άλλους είδους δράσεις αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών όπως μετά από ένα σεισμό. Άρα αυτή τη στιγμή σε συμβάντα εκτός από δασικές πυρκαγιές δεν υπάρχουν για να επέμβουν πιστοποιημένοι από το κράτος εθελοντές προς βοήθεια της πυροσβεστικής η άλλων φορέων. Μέσω της σχολής αυτό το πρόβλημα θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί και θεωρώ ότι είναι αίτημα όλων και των εθελοντών. Το κράτος δεν φτάνει από μόνο του να ανταπεξέλθει σε συνεχείς ακραίες καταστάσεις εντόνων καιρικών φαινομένων όσο και σε περίπτωση σεισμού στην Αττική.  
Μέσω της σχολής επίσης θα μπορούν να εκπαιδεύονται και στελέχη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πάνω σε θέματα διαχείρισης φυσικών ή άλλων καταστροφών, γεγονός που θα συμβάλει στην βελτίωση του μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας σε όλη τη χώρα.»

Δεύτερος Ομιλητής ήταν ο  Πρόεδρος του ΟΑΣΠ και καθηγητής Δυναμικής Τεκτονικής Εφαρμοσμένης Γεωλογίας & Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Ευθύμιος Λέκκας. Τα βασικά σημεία της ομιλίας του έχουν ως εξής:

Τα φυσικά φαινόμενα που ευνόησαν την ανάπτυξη της ζωής στον πλανήτη γίνονται πλέον φυσικοί κίνδυνοι και φυσικές καταστροφές, οι οποίες στη συνέχεια εμπλέκονται με τεχνολογικά ατυχήματα και καταστροφές με πολύ σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, δημιουργώντας ακόμη και ανθρωπιστικές κρίσεις.
Σε παγκόσμιο επίπεδο υπάρχει μια ανησυχία για τις επιπτώσεις των καταστροφών οι οποίες εμφανίζονται ολοένα αυξανόμενες. Στην παγκόσμια διάσκεψη του ΟΗΕ – πλαίσιο Sentai δίνονται οι απαραίτητες οδηγίες προς τα κράτη – μέλη για την προσαρμοστικότητα στους κινδύνους και την ανάληψη δράσεων όχι μόνο σε εθνικό αλλά και σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
Η χώρα μας αντιμετωπίζει αυξημένο σεισμικό κίνδυνο λόγω της θέσης της, στην περιοχή της  σύγκλισης των δύο λιθοσφαιρικών πλακών: Της Ευρασιατικής και της Αφρικανικής.
Περαιτέρω, ο καθηγητής ανάλυσε τα δεδομένα που αφορούν στη σεισμικότητα και τον αυξημένο κίνδυνο που αντιμετωπίζει η Αττική, πάνω στα οποία θα πρέπει να γίνει ο σχεδιασμός της αντισεισμικής προστασίας, εστιάζοντας ιδιαίτερα στα νέα επιστημονικά δεδομένα που προέκυψαν μετά το σεισμό της Αθήνας το 1999. Αναφέρθηκε στα φαινόμενα της κατευθυντικότητας – ως ένα πρωτόγνωρο φαινόμενο που πρέπει να ξέρουμε και να εκτιμήσουμε – των υπόγειων φραγμάτων που περιορίζουν τη σεισμική ενέργεια και λοιπών παραμέτρων που επηρεάζουν την έκταση και την ένταση των βλαβών και σημείωσε ότι  απαιτείται περαιτέρω έρευνα για τον προσδιορισμό των περιοχών ευαλωτότητας, προκειμένου να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα θωράκισης αυτών των περιοχών.
Στην Αττική παρά το γεγονός ότι πλέον  - με τις αντισεισμικές ενισχύσεις και επεμβάσεις, την αυστηροποίηση του Αντισεισμικού Κανονισμού κτλ μετά το σεισμό του 1999- έχουμε έναν πολύ καλά δομημένο ιστό με υποδομές και κατασκευές, απαιτείται περαιτέρω έρευνα για την επισήμανση των σεισμικά ευάλωτων περιοχών (risk analysis) και να μην παραβλέπονται και τα συνοδά φαινόμενα ενός σεισμού (πχ κατολισθήσεις).
Περαιτέρω, δήλωσε ικανοποιημένος σε ότι αφορά τον επιχειρησιακό σχεδιασμό και την απόκριση του κρατικού μηχανισμού, όπως τούτο καταδείχθηκε στους πρόσφατους σεισμούς της Κεφαλλονιάς, Κω και της Λέσβου. Θεώρησε ότι στη διαχείριση ενός σεισμικού συμβάντος, παρά την αυξημένη πολυπλοκότητα που εκ των πραγμάτων παρουσιάζεται από την εμπλοκή μια πλειάδας οργανισμών (25 φορείς και υπηρεσίες) – βρισκόμαστε σε ένα πολύ καλό επίπεδο. Ο κρατικός μηχανισμός ως προς τον  επιχειρησιακό σχεδιασμό, από το εθνικό έως το τοπικό επίπεδο, (χώροι καταφυγής, ενημέρωση του πληθυσμού, ασκήσεις ετοιμότητα κτλ), καθώς επίσης και ως προς την ταχεία απόκριση και επέμβαση είναι σε πολύ καλό επίπεδο.
Σε ότι αφορά το στάδιο της αποκατάστασης τόνισε ιδιαίτερα το ζήτημα του επανασχεδιασμού μετά από ένα σεισμικό γεγονός με νέες προδιαγραφές για πιο ανθεκτικές υποδομές. Η γνώση και η εμπειρία που αποκτιέται από τις καταστροφές σε όλο τον κόσμο θα πρέπει να γίνουν διδάγματα προς την κατεύθυνση αυτή.

Περαιτέρω ο κ. Λέκκας αναφέρθηκε στην  χρηματοδότηση του ΟΑΣΠ η οποία –τα τελευταία  8 χρόνια -  ανέρχεται σε περίπου στα 1.800.000€ ετησίως, αν και σύμφωνα με τις κανονιστικές ρυθμίσεις της ίδρυσής του προβλέπεται μεγαλύτερη χρηματοδότηση, κάτι που δεν εφαρμόζεται.
Από αυτά:
50% εξ’ αυτών διατίθεται για δαπάνες μισθοδοσίας προσωπικού
25% για λειτουργικά έξοδα όπως είναι τα ενοίκια και άλλες ανελαστικές δαπάνες
25% μόλις διατίθενται για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του οργανισμού (περίπου 250.000€) με αποτέλεσμα το έργο του ΟΑΣΠ να περιορίζεται σε δραστηριότητες  όπως η εκπαίδευση, ενημέρωση, κατάρτιση, ασκήσεις κτλ και όχι σε μεγάλα προγράμματα έρευνας αντισεισμικού σχεδιασμού και προστασίας.

Σε ότι αφορά τον πρωτοβάθμιο προσεισμικό έλεγχο των κτιρίων, από τα 85.000 κτίρια που ανήκουν στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, έλεγχος έχει γίνει μόνο σε 17.000 κτίρια. Στην Περιφερειακή Ενότητα του Κεντρικού Τομέα ο έλεγχος έχει ολοκληρωθεί στο 100% (1143 κτίρια) ενώ σε άλλες δεν έχει καν αρχίσει (πχ Ξάνθη, Αλεξανδρούπολη, Τρίπολη).
Σε ότι αφορά το δευτεροβάθμιο προσεισμικό έλεγχο, αν και υπάρχει σχετικό κανονιστικό πλαίσιο αλλά δεν έχει εγκριθεί από τα αρμόδια θεσμικά όργανα ούτε και υπάρχει η πολιτική βούληση γι αυτό. Ο λόγος που δεν έχει εγκριθεί ο δευτεροβάθμιος προσεισμικός έλεγχος είναι τα τεράστια οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα που θα επιφέρουν τα αποτελέσματα αυτού του ελέγχου.
Σε ότι αφορά την ενσωμάτωση των νεότερων επιστημονικών δεδομένων στα κανονιστικά πλαίσια, ο ΟΑΣΠ καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια προς την κατεύθυνση αυτή.

Τρίτος ομιλητής ήταν ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας Ιωάννης Καπάκης, ο οποίος τόνισε στον αυξημένο κίνδυνο που αντιμετωπίζει η Περιφέρεια Αττικής σε σχέση με τις άλλες Περιφέρειες, λόγω του γεγονότος ότι πρόκειται για μια ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένη γεωγραφική περιοχή που σε αυτήν κατοικεί ο μισός πληθυσμός της χώρας. Συνεπώς, το θέμα της σεισμικής θωράκισης της Περιφέρειας Αττικής χρήζει αυξημένης βαρύτητας στην αντιμετώπισή του.

 Ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας αναφέρθηκε ιδίως στα εξής:
-   Στην πρόσφατη εκδοθείσα «εγκύκλιο» της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, όπου αναφέρονται οι ρόλοι και οι αρμοδιότητες των εμπλεκόμενων φορέων στην αντιμετώπιση ενός σεισμικού κινδύνου, όπως αυτές απορρέουν από το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο.
-   Στις άριστες συνεργατικές σχέσεις της ΓΓΠΠ και της Περιφέρειας Αττικής αναφέροντας ενδεικτικά την περίπτωση των πλημμυρών στην Μάνδρα, του μεγαλύτερου περιστατικού έκτακτης ανάγκης που κλήθηκε τα τελευταία χρόνια να διαχειριστεί ο κρατικός μηχανισμός, ως ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα καλών πρακτικών, συμμετοχικότητας, ταχείας κινητοποίησης και συντονισμού των δυνάμεων Πολιτικής Προστασίας για τη διαχείριση και την άμεση αποκατάσταση των συνεπειών, τονίζοντας ιδιαίτερα τον κρίσιμο ρόλο της Περιφέρειας .
-   Στην δημιουργία ενός νέου, ενιαίου και σύγχρονου θεσμικού πλαισίου Πολιτικής Προστασίας, στο οποίο θα συμπεριλαμβάνονται και τα θέματα των χρηματοδοτήσεων.
-   Στην ανάγκη για διεξαγωγή καλοσχεδιασμένων ασκήσεων Πολιτικής Προστασίας που πρέπει να διευκολύνουν τις συνέργειες και τη διαλειτουργικότητα τόσο σε επίπεδο Περιφερειών και με την Κεντρική Διοίκηση, με κύριο στόχο τον κοινό σχεδιασμό όλων των εμπλεκόμενων φορέων και υπηρεσιών.
-   Στην εφαρμογή του Πλαισίου Sentai για την ανθεκτικότητα και την προσαρμοστικότητα των κοινοτήτων με ασφαλή και μετρήσιμα μεγέθη, που θα οδηγήσουν στις απαραίτητες παρεμβάσεις μείωσης των προβλημάτων αυξημένης επικινδυνότητας.
-   Στον προγραμματισμό της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας για τη λειτουργία της Εθνικής Σχολής Πολιτικής Προστασίας κατ’ αντιστοιχία με την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης (κυρίως σε επίπεδο χρηματοδοτήσεων από το εξωτερικό), προκειμένου να παρέχεται πιστοποιημένη εκπαίδευση στους Εθελοντές Πολιτικής Προστασίας.
-   Στην θεματική ανάπτυξη στη λειτουργία του εθελοντικού συστήματος, αναγνωρίζοντας το γεγονός ότι μετά από μεγάλη προσπάθεια από τους ίδιους τους εθελοντές, τις Περιφέρειες και τους Δήμους κτλ, έχει επιτευχθεί να υπάρχει ένα πολύ μεγάλο δίκτυο έγκαιρης ειδοποίησης και απόκρισης, κυρίως στον τομέα της δασοπροστασίας. Πολλά περισσότερα απαιτούνται για την καλύτερη αξιοποίηση των ΕΟ και η ΓΓΠΠ εργάζεται πάνω σε αυτό.
-   Στις προσπάθειες της ΓΓΠΠ στον τομέα των χρηματοδοτήσεων Πολιτικής Προστασίας.
-   Στις δράσεις της ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού.

Εν συνεχεία ακολούθησαν οι τοποθετήσεις Περιφερειακών Συμβούλων της Αττικής ως εξής:
Ιωάννης Πρωτονοτάριος – Ανεξάρτητος Περιφερειακός Σύμβουλος:
Εξήρε την προσφορά του ΟΑΣΠ στην αντισεισμική προστασία, παρά το γεγονός ότι οι χρηματοδοτήσεις που λαμβάνει είναι εξαιρετικά μειωμένες σε σχέση με τη σεισμικότητα του Ελλαδικού χώρου. Επίσης, επισήμανε το εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτει η χώρα μας στον τομέα της αντισεισμικής προστασίας και τη σύγχρονη έρευνα που έχει επιτευχθεί. Ωστόσο παρά το γεγονός ότι γίνει σημαντική πρόοδος, χρειάζονται ακόμη περισσότερα βήματα προόδου. Όμως, δεν διατίθεται τα κατάλληλα κονδύλια γι αυτό και παρά το γεγονός ότι οι αρμόδιοι πολιτικοί ιθύνοντες είναι γνώστες των προβλημάτων, κάνοντας έκκληση στον πρωθυπουργό της χώρας και τον Υπουργό Υποδομών ως μηχανικούς.
Σε ότι αφορά τη σεισμικότητα της Αττικής υπάρχουν ακόμη πολλά πράγματα που πρέπει να μάθουμε και να μελετήσουμε και πρότεινε την εφαρμογή των μικροζωνικών μελετών.

Αλεξάνδρα Μπαλού - Λαϊκή Συσπείρωση:
Στηλίτευσε το γεγονός της μη εφαρμογής του δευτεροβάθμιου προσεισμικού ελέγχου, της δυσκολίας εφαρμογής της εγκυκλίου της ΓΓΠΠ λόγω των ελλείψεων σε πόρους, και επέρριψε πολιτικές ευθύνες τόσο στην κυβέρνηση που δεν διαθέτει τα απαραίτητα κονδύλια όσο και στις τοπικές αρχές που δεν διεκδίκησαν πόρους και δεν έχουν προτεραιότητά τους τα έργα που προστατεύουν τη ζωή όπως τα αντισεισμικά, τα αντιπλημμυρικά, θεωρώντας ανεπαρκή και επιφανειακό τον αντισεισμικό σχεδιασμό.
Επίσης χαρακτήρισε αυταπάτη τις χρηματοδοτήσεις από την Ε.Ε., αφού η αντισεισμική θωράκιση δεν είναι μια επιλέξιμη δαπάνη.
Τέλος, κάλεσε τους εργαζόμενους να μην εφησυχάζουν γιατί είναι μη θωρακισμένοι έναντι του σεισμικού κινδύνου και να διεκδικήσουν το δικαίωμά τους στη ζωή και από τις καταστροφές.
  
Χαράλαμπος Δαμάσκος– «Αττική»:
Δήλωσε μη εφησυχασμένος και ανήσυχος σε ότι αφορά τους πόρους που διατίθεται στον ΟΑΣΠ, της εμπλοκής πολλών δημόσιων οργανισμών στην διαχείριση του σεισμικού κινδύνου, τις μετασεισμικές ενισχύσεις των κτιρίων, στους ελέγχους καταλληλότητας των κτιρίων κτλ. Πρότεινε επίσης την «πίεση» της κυβέρνησης για την διάθεση πόρων και την εφαρμογή μέτρων αντισεισμικής θωράκισης που τώρα δεν υπάρχει.   

Πάρης Ευαγγελίου– «180ο Η Αττική αλλάζει πρόσωπο»
Αναφέρθηκε στα συνεχή νομοθετήματα που εκδίδονται για τη νομιμοποίηση των αυθαιρέτων και στον κίνδυνο της στατικής ανεπάρκειας αυτών των κτιρίων, αφού η νομιμοποίηση έγινε χωρίς προδιαγραφές δομικής τρωτότητας οι οποίες εκδόθηκαν μόλις την τελευταία εβδομάδα.
Επίσης παρουσίασε στοιχεία σχετικά στην αυξημένη επικινδυνότητα της πληθώρας των κτιρίων που είναι κατασκευασμένα χωρίς σύγχρονο αντισεισμικό σχεδιασμό, αφού κατασκευάστηκαν πριν την εφαρμογή του και των ελέγχων που πρέπει να γίνουν. Στην Ελλάδα που συγκεντρώνει πάνω από το 50% της σεισμικής ενέργειας της Ευρώπης η σεισμική θωράκιση των κτιρίων είναι εκ των ουκ άνευ. Το 80% των κτιρίων έχουν χτιστεί πριν το 1985 και τα μισά και πλέον σχολεία από τα περίπου 14.500  έχουν χτιστεί χωρίς ή με ελάχιστες αντισεισμικές προδιαγραφές, δεδομένου ότι 4.400 έχουν χτιστεί πριν από το 1959 και 3.880 πριν από το 1985. Η αντισεισμική ασφάλεια των κτιρίων είναι υποχρέωση της πολιτείας όχι μόνο σε ότι αφορά τη θέσπιση των κανονισμών αλλά και των απαιτούμενων ελέγχων.
Επίσης, επισήμανε ότι αν και η Ε.Ε. δεν χρηματοδοτεί ως δαπάνες την αντισεισμική θωράκιση, αναγνωρίζει την υποχρέωσή της στην αποκατάσταση και την ανοικοδόμηση από φυσικές καταστροφές και παρέχει αυξημένη χρηματοδοτική στήριξη.
Τέλος, προέτρεψε την κυβέρνηση να αξιοποιήσει αναπτυξιακά την αντισεισμική θωράκιση που θα δώσει δουλειά σε μια πληθώρα επαγγελματιών και να απαιτήσει την αναδιάρθρωση των υφιστάμενων κανονισμών της Ε.Ε. ώστε οι δαπάνες για την σεισμική θωράκιση να θεωρούνται επιλέξιμες.

Σταυρούλα Δήμου– «Αττική»
Η πρώην Αντιπεριφερειάρχης αντέδρασε έντονα στην θέση του ΓΓΠΠ περί καλής πρακτικής την Μάνδρα και επέρριψε ευθύνες στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας που δεν έλαβε μέτρα προκειμένου να κλείσει την παλαιά εθνική οδό Ελευσίνας Θήβας και «να βγάλουν από την προηγούμενη ημέρα τους ανθρώπους από τα υπόγεια», αν και γνώριζε 48ώρες νωρίτερα από το σύστημα «Ποσειδών» ότι πρόκειται να πέσουν 50εκ βροχής στο όρος Πατέρα.
Σε ότι αφορά τον σχεδιασμό της Πολιτικής Προστασίας τον θεώρησε ανεφάρμοστο ως προς τους χώρους καταφυγής και πρότεινε ως άμεση προτεραιότητα τον δευτεροβάθμιο προσεισμικό στα σχολεία.

Αθανάσιος Αναγνωστόπουλος– «Αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος & Αντιπλημμυρικού Σχεδιασμού»
Ο Αντιπεριφερειάρχης θεώρησε μη αξιόπιστο το σύστημα «Ποσειδών», διευκρινίζοντας επίσης ότι η δημόσια διοίκηση είναι υποχρεωμένη να ακολουθεί τις προβλέψεις και τις συστάσεις της ΕΜΥ. 

Ιωάννης Σγουρός– Επικεφαλής παράταξη «Αττική»
Ο πρώην Περιφερειάρχης Αττικής χαρακτήρισε πολύμορφο το θέμα του σεισμού και βασική ευθύνη της εκάστοτε κρατικής εξουσίας. Ειδικά για την Αττική υποστήριξε ότι όσο καλός και να είναι ο  σχεδιασμός δεν μπορεί να εξαλείψει τους πραγματικούς κινδύνους που οφείλονται στην υπερβολικά αυξημένη πυκνότητα του πληθυσμού, την έλλειψη ελεύθερων χώρων κτλ.
Παρεμβάσεις έκαναν επίσης ο Ιωάννης Μανουσογιαννάκης της «Λαικής Συσπείρωσης Αττικής», Καλλιόπη Σταυροπούλου από τη «Δύναμη Ζωής». 

Το θέμα της Αντισεισμικής θωράκισης της 17ης συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου έκλεισε η Εντεταλμένη Σύμβουλος Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας Αττικής.

Δείτε το βίντεο με το σχετικό απόσπασμα από τη 17η συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου με θέμα «Αντισεισμική Θωράκιση και Προστασία στην Περιφέρεια Αττικής» και τις πλήρεις εισηγήσεις των ομιλητών.



Ακολουθείστε μας στη σελίδα μας στο facebook: Πολιτική Προστασία