aspa

aspa

Σάββατο 18 Αυγούστου 2018

18 Aυγούστου 1917: Η μεγάλη πυρκαγιά της Θεσσαλονίκης


Η πυρκαγιά της Θεσσαλονίκης το Σάββατο στις 17:00 η ώρα στις 18 Αυγούστου του 1917 ήταν ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα που σημάδεψαν την ιστορία της πόλης. Ήταν ένα τυχαίο γεγονός που άλλαξε σημαντικά τη φυσιογνωμία της πόλης.
Η πυρκαγιά μέσα σε 32 ώρες κατέστρεψε το 32% της πόλης. Έκαψε 9.500 σπίτια σε έκταση 1.000.000 m² και άφησε άστεγα πάνω από 70.000 άτομα. Επίσης, καταστράφηκαν 4.096 από τα 7.695 καταστήματα, αφήνοντας ανέργους το 70% των εργαζομένων. Οικονομικές και εμπορικές λειτουργίες, διοικητικές υπηρεσίες, χώροι αναψυχής και τα σημαντικότερα πνευματικά και θρησκευτικά ιδρύματα των εθνο-θρησκευτικών κοινοτήτων, μαζί με τα αρχεία τους καταστράφηκαν ολοσχερώς. Οι ανθρώπινες απώλειες της πυρκαγιάς ήταν ελάχιστες, γιατί η πυρκαγιά εξαπλωνόταν αργά, με μοναδικούς νεκρούς λίγους Γάλλους στρατιώτες (μεθυσμένοι παγιδεύτηκαν σε καπηλειό). Το μέρος της πόλης που κάηκε ανοικοδομήθηκε με νέο οργανωμένο σχέδιο, δημιουργώντας μια σύγχρονη πόλη. Το ύψος των υλικών ζημιών υπολογίστηκε σε 8.000.000 χρυσές λίρες.
Χάρτη της "πυρίκαυστης ζώνης"

Τα αίτια της πυρκαγιάς
Η πυρκαγιά, όπως προέκυψε από την ανάκριση που διεξήγαγαν οι δικαστικές αρχές της Θεσσαλονίκης, ξεκίνησε το Σάββατο στις 18 Αυγούστου 1917 περίπου στις 15:00 το μεσημέρι από ένα φτωχικό σπίτι προσφύγων στη διεύθυνση Ολυμπιάδος 3, στη συνοικία Μεβλανέ μεταξύ του κέντρου και της Άνω Πόλης. Προκλήθηκε από σπίθα της φωτιάς μιας κουζίνας, που έπεσε σε παρακείμενη αποθήκη με άχυρο.
Η εξάπλωσή της αποδίδεται στον βόρειο άνεμο «Βαρδάρη», στην τεχνητή θαλασσινή αύρα πού προκλήθηκε από την υψηλή θερμοκρασία σε μεγάλη έκταση της παραθαλάσσιας πόλης, την ασφυκτική ρυμοτομία με τους στενούς δρόμους, τα ξύλινα σπίτια, την ουσιαστικά ανύπαρκτη πυροσβεστική υπηρεσία, την έλλειψη νερού από την επικρατούσα ανομβρία και την κατανάλωσή του στην περιοχή τού δυτικού υδραγωγείου από τα εκεί συμμαχικά στρατόπεδα στα προάστια της πόλης (στο Ζέϊτενλικ, στο Χαρμάνκιοϊ, και στο Λεμπέτ).  Η αδιαφορία των κατοίκων και των γειτόνων κατέστησε αδύνατη την κατάσβεση σε αρχικό στάδιο.
Κατάσβεση της Πυρκαγιάς
Εκτός από το γεγονός της έλλειψης νερού,  στην πόλη δεν υπήρχε οργανωμένη πυροσβεστική υπηρεσία, αλλά λίγες ιδιόκτητες πυροσβεστικές ομάδες αχθοφόρων και οικοδόμων των ασφαλιστικών εταιρειών, τις περισσότερες φορές ανεκπαίδευτες και με πολύ παλιό ή καθόλου εξοπλισμό.
Η μόνη ελπίδα για τη Θεσσαλονίκη ήταν η επέμβαση των συμμαχικών δυνάμεων. Το απόγευμα της πρώτης ημέρας της πυρκαγιάς, ένα γαλλικό τμήμα ανατίναξε με δυναμίτιδα τρία σπίτια δίπλα από το διοικητήριο με σκοπό να δημιουργήσει ζώνη ασφάλειας περιορίζοντας το ύψος και την ποσότητα της καύσιμης ύλης, αλλά δεν συνέχισε και αποχώρησε, αφήνοντας τη φωτιά να συνεχίσει τον δρόμο της. Το επόμενο πρωί δύο βρετανικές πυροσβεστικές αντλίες σταμάτησαν την πυρκαγιά κοντά στον Λευκό Πύργο. Το κτήριο του Τελωνείου σώθηκε από Γάλλους στρατιώτες.
Παρ’ όλα αυτά, οι συμμαχικές δυνάμεις αρνήθηκαν να διακόψουν την υδροδότηση των στρατοπέδων και των νοσοκομείων τους, ώστε να εξοικονομηθεί νερό για την πυρόσβεση. Ο στρατηγός Σαράιγ, επικεφαλής των δυνάμεων της Αντάντ στη Θεσσαλονίκη, επισκέφθηκε για λίγη ώρα την περιοχή του Διοικητηρίου το απόγευμα της πρώτης ημέρας, αλλά δεν επέστρεψε στον τόπο της πυρκαγιάς μέχρι την κατάσβεσή της. Ιδιαίτερα μάλιστα αναφέρεται από πηγές ότι η διαγωγή των Γάλλων στρατιωτών δεν ήταν η αναμενόμενη. Αντί να βοηθήσουν στην πυρόσβεση και την περίθαλψη των πυροπαθών, πολλοί προέβησαν σε λεηλασίες καταστημάτων και οικιών, πολλές φορές εμποδίζοντας τους ιδιοκτήτες να περισώσουν την περιουσία τους, ώστε να μπορούν οι ίδιοι να την λεηλατήσουν. Τις επόμενες ημέρες ο στρατηγός Σαράιγ διέταξε τον τουφεκισμό δύο στρατιωτών του, που συνελήφθησαν να πουλούν κλεμμένα κοσμήματα. Αντίθετα, οι Βρετανοί στρατιώτες βοήθησαν όσο μπορούσαν, ιδιαίτερα με τη μεταφορά περιουσιών και πυροπαθών με στρατιωτικά φορτηγά προς καταυλισμούς για πρόσφυγες (για το ίδιο πράγμα οι οδηγοί των γαλλικών αυτοκινήτων ζητούσαν φιλοδώρημα).
 
Χειροκίνητη αντλία πυρόσβεσης αγγλικού τύπου

Αρωγή Πυροπαθών
Η περίθαλψη των πυροπαθών άρχισε αμέσως μετά την πυρκαγιά. Οι ελληνικές αρχές δημιούργησαν 100 παραπήγματα για τη στέγαση 800 οικογενειών. Οι βρετανικές αρχές έστησαν τρεις καταυλισμούς με 1300 σκηνές, όπου στέγασαν 7.000 άστεγους και οι γαλλικές αρχές έστησαν καταυλισμό για 300 οικογένειες, ενώ η Ένωση Γαλλίδων Κυριών μικρότερη κατασκήνωση 100 οικογενειών. 5000 άτομα μεταφέρθηκαν δωρεάν με τρένο και εγκαταστάθηκαν στην Αθήνα, τον Βόλο και τη Λάρισα. Οι ελληνικές αρχές έστησαν κέντρα διανομής που μοίραζαν δωρεάν ψωμί σε 30.000 άτομα, ενώ ο Αμερικανικός, ο Γαλλικός και ο Αγγλικός Ερυθρός Σταυρόςδιένειμαν τρόφιμα. Πολλοί Εβραίοι, έχοντας χάσει τα πάντα, έφυγαν για τις δυτικές χώρες και κυρίως τη Γαλλία, ενώ ένας αριθμός τους ακολουθώντας το σιωνιστικό κίνημα εγκαταστάθηκε στην Παλαιστίνη.
Αμέσως μετά τα πρώτα πρόχειρα μέτρα ιδρύθηκε από τον κυβερνητικό αντιπρόσωπο Περικλή Α. Αργυρόπουλο η Διεύθυνση Θυμάτων Πυρκαϊάς για την περίθαλψη των χιλιάδων πυροπαθών και η κυβέρνηση ενέκρινε πίστωση 1.500.000 δραχμών για τις πρώτες ανάγκες. Συγχρόνως συστήθηκε Κεντρική Επιτροπή Εράνων με σειρά υποεπιτροπών για τη συλλογή εράνων και τη διανομή χρημάτων και ειδών.
Οι πληγέντες από την πυρκαγιά υπολογίστηκαν σε περίπου 72.500. Η αναφορά του προϊσταμένου της Διεύθυνσης Θυμάτων Πυρκαϊάς Αλεξάνδρου Πάλλη προς την κυβέρνηση μνημονεύει ξεχωριστά τους πυροπαθείς των τριών κοινοτήτων της Θεσσαλονίκης: 50.000 Εβραίοι, 12.500 Ορθόδοξοι και 10.000 μουσουλμάνοι.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες διατήρησαν επιφυλακτική στάση και έστειλαν πράκτορές τους να ερευνήσουν επί τόπου, προσπαθώντας να αποδώσουν την καταστροφή σε πολεμικές ενέργειες (στηριζόμενες και σε διάφορες φήμες για εμπρησμό από τους Γερμανούς ή τους Γάλλους), για να αποφύγουν την πληρωμή των τεραστίων ποσών στους ασφαλιζομένους τους. Το συνολικό ύψος των ασφαλιστηρίων ήταν 3.000.000 χρυσές λίρες και το μεγαλύτερο μέρος τους ήταν σε βρετανικές εταιρείες. Για παράδειγμα η North & British Mercantile Co. είχε να αποζημιώσει 3000 ασφαλιστικά συμβόλαια. Τελικά όμως, με την πίεση των ελληνικών και ξένων αρχών και χάρη στο Βούλευμα του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών Θεσσαλονίκης επί της κατηγορίας για εμπρησμό κατά των ενοίκων της οικίας από όπου ξεκίνησε η πυρκαγιά, το οποίο αποφάνθηκε ότι η πυρκαγιά προκλήθηκε από τυχαία αίτια, έγινε η αποπληρωμή όλων των ασφαλιστηρίων.


Η ίδρυση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας
Μετά την καταστροφική πυρκαγιά της Θεσσαλονίκης, αποφασίστηκε να οργανωθεί στην πόλη Πυροσβεστική Υπηρεσία, με προσωπικό μιας διμοιρίας στρατιωτών του Λόχου Πυροσβεστών, ο επικεφαλής της οποίας επί τόπου και σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές θα φρόντιζε για τη λειτουργία της.
Το πρώτο Πυροσβεστικό Τμήμα εστάλη από τη δύναμη των Αθηνών και αποτελούνταν από 15 άνδρες με μία χειροκίνητη αντλία, επικεφαλής της οποίας ήταν ο μετέπειτα Πύραρχος του Πυροσβεστικού Σώματος Κωνσταντίνος Σπυριδάκης. Το Πυροσβεστικό αυτό Τμήμα στη Θεσσαλονίκη, με τους λίγους άνδρες που διέθετε και με χειροκίνητες αντλίες για εξοπλισμό του, αντιμετώπισε σοβαρότατα προβλήματα και δυσκολίες. Αργότερα, όταν ενισχύθηκε με προσωπικό από στρατιώτες που εκπαιδεύτηκαν ειδικά για Πυροσβέστες και με την παραχώρηση από τους συμμάχους πυροσβεστικών οχημάτων του τύπου Μαριγουέδερ, η Πυροσβεστική Υπηρεσία Θεσσαλονίκης άρχισε να λειτουργεί σε δύο Σταθμούς, κανονικά για την εποχή της.
Τυπικά, η επίσημη έναρξη λειτουργίας της Υπηρεσίας από 1 Ιουνίου 1932, ορίσθηκε με το Διάταγμα της 31ης Μαΐου 1932 και την 827/ 29-1-1932 Απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, ουσιαστικά όμως είχαν προηγηθεί οι προπαρασκευαστικές εργασίες τα προηγούμενα χρόνια.
Οι δύο πρώτοι επίσημοι Πυροσβεστικοί Σταθμοί στεγάστηκαν σε κτίρια της οδού Αγγελάκη και της πλατείας Βαρδαρίου και εξοπλίστηκαν με δύο αντλιοφόρα και εννέα βυτιοφόρα οχήματα



 Το σπάνιο φιλμ του 1917 από την πυρκαγιά της Θεσσαλονίκης


A,K.
 Ακολουθήστε μας στη σελίδα μας στο Facebook: https://www.facebook.com/ppattikis/

Κυριακή 29 Ιουλίου 2018

Εφαρμογή του Δικαίου της Έκτακτης Ανάγκης με την έκδοση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου για τους πυρόπληκτους της Περιφέρειας Αττικής στις 23 και 24 Ιουλίου 2018


(Το παρόν θα αναθεωρείται....)

ΈΚΤΑΚΤΑ ΜΕΤΡΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΠΛΗΓΕΝΤΩΝ
Κατ' εφαρμογή των διατάξεων του Δικαίου Έκτακτης Ανάγκης εκδόθηκε η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΦΕΚ 138/Α/26-7-2018), "Έκτακτα μέτρα για την στήριξη των πληγέντων και την αποκατάσταση ζημιών από τις πυρκαγιές που έπληξαν περιοχές της Περιφέρειας Αττικής στις 23 και 24 Ιουλίου 2018".

Σχετικά με την έννοια την εφαρμογή του Δικαίου της Έκτακτης Ανάγκης δείτε το σχετικό μας άρθρο εδώ: https://ppattikis.blogspot.com/2018/06/blog-post_28.html




  • Σχετικές διευκρινήσεις επί της παρ 2 του άρθρου 21 της ΠΝΠ δίνονται εδώ: goo.gl/yAnGYR 
    ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ & ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
  • Κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου1 παρ. 3 της ΠΝΠ εκδόθηκε η ΚΥΑ με αρ. πρωτ. ΓΔΑΕΦΚ/οικ. 648/ΓΔστ5/30-7-2018,  των Υπουργών Οικονομίας & Ανάπτυξης, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Οικονομικών Υποδομών και Μεταφορών με θέμα: "Διαδικασίες χορήγησης έκτακτης εφάπαξ ενίσχυσης σε πληγέντα φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις από τις πυρκαγιές στις 23 και 24 Ιουλίου που έπληξαν τις περιοχές της Περιφέρειας Αττικής"(5.000€ ή 6.000 για πολύτεκνους και8.000 αντίστοιχα). Δείτε την απόφαση εδώ:goo.gl/QQQZyL  

  • Κατ' εξουσιοδότηση του Ν. 867/1979 και  Ν. 1190/1981 εκδόθηκε η αριθμ.Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./8706/Α325/03.08.2018(Β’3255) ΚΥΑ με θέμα «Οριοθέτηση περιοχών και χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτίρια από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018 σε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφέρειας Πελοποννήσου»
  • Κατ' εξουσιοδότηση του Ν. 867/1979 και  Ν. 1190/1981 εκδόθηκε η Αρ. πρωτ.: ΔΑΕΦΚ-ΚΕ/9426/Α36 /24-8-2018 ΚΥΑ με θέμα: «Επιδότηση ενοικίου/συγκατοίκησης για την κάλυψη δαπανών στέγασης κατοίκων οι κατοικίες των οποίων επλήγησαν από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018 σε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφέρειας Πελοποννήσου, καθώς και της 3ης και 13ης Αυγούστου 2017 σε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής.»  και σας γνωστοποιούμε ότι δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 3654/ Β/27.8.2018. Η παραπάνω Κοινή Υπουργική Απόφαση αναρτήθηκε στο διαδίκτυο και έλαβε ΑΔΑ: Ω1ΛΩ465ΧΘΞ-Ω9Ξ. Δείτε την απόφαση εδώ:
    goo.gl/4XNzNb
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
(ΝΔ 57/1973 & ΥΑ Π2/οικ.2673/2001 )
  1. Οικονομική ενίσχυση, ποσού 586,94 Ευρώ σε κάθε οικογένεια για την κάλυψη των πρώτων αναγκών τους (Άμεσες Βιοτικές Ανάγκες).
  2. Εκτός των 586,94 Ευρώ που δίνονται για την κάλυψη των πρώτων αναγκών, οι οικογένειες που υπέστησαν ζημιά και είναι πολύτεκνες ενισχύονται με επιπλέον 586,94 Ευρώ.
  3. Επιπλέον οικονομική ενίσχυση 586,94 Ευρώ λαμβάνουν οι πληγείσες οικογένειες για κάθε μέλος τους που είναι άτομο με ειδικές ανάγκες και επιδοτείται από την πρόνοια.
  4. Οικονομική ενίσχυση ποσού μέχρι 5.869,41 Ευρώ κατά νοικοκυριό, για την επισκευή οικίας (απλές επισκευαστικές εργασίες) ή αντικατάσταση οικοσκευής.
  5. Οικονομική ενίσχυση 4.402,05 Ευρώ σε άτομα που υπέστησαν αναπηρία (67% και άνω) από τραυματισμό στην πυρκαγιά. 
 * Χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης στο Δήμο Μαραθώνα: 3,756,421€

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
  • 1200 € για την κάλυψη πάσης φύσεως τηλεπικοινωνιακών αναγκών ανεξαρτήτως παρόχου. Δικαιούχοι είναι όσοι έχουν οριστεί ως τέτοιοι από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

    ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΕΦΚΑ, ΟΕΚ
  • Καταβολή του εφάπαξ έκτακτου βοηθήματος, ύψους 2 μηνιαίων συντάξεων, στους πυρόπληκτους συνταξιούχους καθώς και στους ανασφάλιστους-υπερήλικες.
  • Επίδομα ανεργίας και εφάπαξ ποσό 650€, σε όσους έχει ανασταλεί η εργασία τους μετά την καταστροφή της επιχείρησης στην οποία εργάζονταν εξαιτίας των πυρκαγιών, από το τοπικό υποκατάστημα του ΟΑΕΔ.
  • Μηνιαίο επίδομα  στα προστατευόμενα τέκνα των θανόντων κατά τις πυρκαγιές ύψους 1000 ευρώ ανά τέκνο έως την ενηλικίωση τους ή εφόσον σπουδάζουν σε ανώτερο ή ανώτατο ίδρυμα του εσωτερικού έως τη συμπλήρωση του 24ου έτους της ηλικίας τους. Το επίδομα χορηγείται εφ όρου ζωής στα τέκνα με ποσοστό αναπηρίας άνω του 67%. Το επίδομα είναι αφορολόγητο, ακατάσχετο και δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση

Μέτρα ασφαλιστικής ελάφρυνσης 


Επίσπευση των αιτήσεων συνταξιοδότησης, που έχουν υποβληθεί ή θα υποβληθούν από πυρόπληκτους έως 30.9.2018, θα γίνει αυτόματα από τον ΕΦΚΑ.

4. Για τις ρυθμίσεις και τις διευκολύνσεις που αφορούν τις ασφαλιστικές εισφορές (καταβολή τρεχουσών εισφορών, υποβολή ΑΠΔ, κεφαλαιοποίηση, ρυθμίσεις, αναστολή καταβολής δόσεων εκκαθαρίσεων και ρυθμίσεων), τη χορήγηση ασφαλιστικής ικανότητας χωρίς προϋποθέσεις, την επιμήκυνση των δόσεων οφειλετών συνταξιούχων απαιτείται αίτηση στον ΕΦΚΑ.

Τα μέτρα στήριξης δανειοληπτών τ. ΟΕΚ


  • Αναστέλλονται οι υποχρεώσεις καταβολής δόσεων για δανειολήπτες εξ' ιδίων κεφαλαίων του τ. ΟΕΚ για χρονικό διάστημα έως 36 μήνες, χωρίς επιβάρυνση.
  • 16. Παρατείνεται ο χρόνος υποβολής των αιτήσεων για την υπαγωγή στις ρυθμίσεις των δανειοληπτών εξ’ ιδίων κεφαλαίων του τ. ΟΕΚ, όπως έχουν ορισθεί με βάση τη σχετική Υ.Α., για χρονικό διάστημα έως 12 μήνες, με έναρξη παράτασης από τις 19/12/2018.
Για τις επιχειρήσεις και τους ασφαλισμένους που έχουν επαγγελματική δραστηριότητα στις πυρόπληκτες περιοχές, τίθενται σε ισχύ τα εξής μέτρα:
  • Αναστέλλεται ως 31/12/2018 η καταβολή τρεχουσών εισφορών και η υποβολή Αναλυτικών Περιοδικών Δηλώσεων (Α.Π.Δ.), χωρίς υπολογισμό κατά το διάστημα αυτό πρόσθετων τελών ή άλλων προσαυξήσεων.
  • Κεφαλαιοποιούνται οι καθυστερούμενες μέχρι το τέλος Ιουνίου του 2018 ασφαλιστικές εισφορές μετά των πρόσθετων τελών, τόκων προσαυξήσεων και λοιπών επιβαρύνσεων.
  • Οι παραπάνω εισφορές εξοφλούνται μετά την 1/1/2019 σε 12-24 ισόποσες μηνιαίες δόσεις.
  • Διατηρείται η ρύθμιση, σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης καταβολής των δόσεων, για όσους βρίσκονται σε καθεστώς ρύθμισης οφειλής.
  • Αναστέλλεται η καταβολή δόσεων εκκαθάρισης και δόσεων ρυθμίσεων ως 31/12/2018.
  • Οι δόσεις εκκαθαρίσεων που τίθενται σε αναστολή εξοφλούνται μετά την 1/1/2019 σε αντίστοιχες μηνιαίες δόσεις.
  • Οι δόσεις ρυθμίσεων που τίθενται σε αναστολή εισπράττονται στο τέλος της ρύθμισης σε αντίστοιχες μηνιαίες δόσεις.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
(παρ. 1γ άρθρου 16 ΠΝΠ)

Υ.Α. 129851/Ζ1/30.07.2018 (ΦΕΚ 3194/02.08.2018/τ.Β’) 
Τα τέκνα θανόντων εξαιτίας των πυρκαγιών που έπληξαν περιοχές της Περιφέρειας Αττικής στις 23 και 24 Ιουλίου 2018, καθώς και τα τέκνα των οποίων η μόνιμη (1η) κατοικία έχει καταστραφεί ολοσχερώς ή έχει υποστεί τέτοιας έκτασης λειτουργικές ζημιές που την καθιστούν μη κατοικήσιμη ή η επιχείρηση γονέα έχει καταστραφεί ολοσχερώς, εξαιτίας του συμβάντος (πυρκαγιές 23ης και 24ης Ιουλίου 2018:
  •  γίνονται δεκτοί κατά προτίμηση, εάν είναι φοιτητές/τριες, στις φοιτητικές εστίες και λέσχες των Ιδρυμάτων στα οποία φοιτούν 
  • μετεγγράφονται με αίτησή τους, εφόσον φοιτούν και δεν έχουν υπερβεί τα υποχρεωτικά εξάμηνα φοίτησης για τη λήψη πτυχίου ή εφόσον εισαχθούν το ακαδημαϊκό έτος 2018-2019 σε Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα (Α.Ε.Ι.) της χώρας, στην πλησιέστερη στην οικογενειακή κατοικία τους αντίστοιχη Σχολή ή Τμήμα Α.Ε.Ι., καθ’ υπέρβαση του εκάστοτε προβλεπόμενου αριθμού μετεγγραφομένων


ΑΜΕΣΗ ΚΑΛΥΨΗ ΠΡΩΤΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ ΠΛΗΓΕΝΤΩΝ
Στους οικείους Δήμους απευθύνονται προκειμένου να τους κατευθύνουν στις κατάλληλες υπηρεσίες που έχουν συσταθεί για αυτό το λόγο όσοι:
  • Αντιμετωπίζουν πρόβλημα στέγασης
  • Χρειάζονται τρόφιμα και άλλα είδη πρώτης ανάγκης
  • Χρειάζονται φάρμακα
  • Χρειάζονται ενημέρωση και υποστήριξη για να διαχειριστούν καλύτερα πρακτικά  και γραφειοκρατικά ζητήματα
  • Νιώθουν άγχος, ένταση και θλίψη και θα ήθελαν να μιλήσουν με κάποιον ειδικό
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΘΥΜΑΤΩΝ
Διαδικασία ταυτοποίησης των θυμάτων από την Ιατροδικαστική Υπηρεσία του Πανεπιστημίου Αθηνών

ΔΕΗ
Διαγραφή οφειλών για ηλεκτρική ενέργεια η οποία έχει καταναλωθεί από 1-1-2018 για τις οικίες και τα καταστήματα που καταστράφηκαν, καθώς και για τις οικίες των θυμάτων. Πολύ ευνοικές ρυθμίσεις για παλαιότερες οφειλές.(Σχετικό ΔΤ: goo.gl/4eHWam)


 Πληροφορίες σχετικά με τη διαδικασία εφαρμογής των ανωτέρω 


Λοιπά μέτρα για την αποστολή ειδών πρώτης ανάγκης από διάφορους φορείς:
  • ΕΛΤΑ σε συνεργασία με την Περιφέρεια:  Όσοι πολίτες επιθυμούν να προσφέρουν είδη πρώτης ανάγκης στα θύματα των πυρκαγιών, μπορούν να αποστέλλουν δωρεάν τη βοήθειά τους στους δοκιμαζόμενους κατοίκους της Αττικής με απλά δέματα εσωτερικού από όλα τα Ταχυδρομικά Καταστήματα της χώρας έως και τις 31 Αυγούστου 2018. Λεπτομέρειες https://bit.ly/2uJl1oQ
  • Περιφέρεια Αττικής: Ειδικό κέντρο συντονισμού Εθελοντικών Δράσεων και Προσφορών για τους πολίτες που επιθυμούν να συνδράμουν στην προσπάθεια αντιμετώπισης της έκτακτης ανάγκης
    goo.gl/N8EuYz

Σάββατο 28 Ιουλίου 2018

Επιχειρησιακός σχεδιασμός της εκκένωσης: Ο ρόλος των ΟΤΑ

(αναδημοσίευση Localit.gr, 13-7-2012)


1.      Εισαγωγή 
Οι φυσικές καταστροφές είναι τόσο παλιές όσο και ο κόσμος. Από τον κατακλυσμό του Νώε, την καταστροφή της Ατλαντίδας ή την έκρηξη του ηφαιστείου στην Πομπηία, οι καταστροφές χρονολογούνται από τις εποχές που ο άνθρωπος προσπαθούσε κυρίως να προσαρμοστεί στο φυσικό περιβάλλον και όχι να δαμάσει τις δυνάμεις της φύσης και συνεχίζονται σε όλη την ιστορία της ανθρωπότητας που είναι γεμάτη από ιδιαίτερα καταστρεπτικά γεγονότα, μερικά από τα οποία «αφάνισαν» και ολόκληρους πολιτισμούς. Στην εποχή μας οι φυσικές καταστροφές αναδεικνύονται σε σύγχρονη μάστιγα και τροχοπέδη για την ανάπτυξη. Οι επιπτώσεις τους είναι τεράστιες και παρουσιάζονται σ’ όλο και μεγαλύτερες χωρικές κλίμακες, πρωτόγνωρες μέχρι τώρα και επηρεασμό ευρύτερων χωρικών συστημάτων. 
Η θωράκιση των κοινοτήτων από τις φυσικές καταστροφές αποτελεί πλέον ένα σημαντικό θέμα και των διεθνών οργανισμών σε μια προσπάθεια δημιουργίας ενός «ασφαλέστερου» κόσμου. Η βιβλιογραφία και η πρακτική πλέον υποστηρίζουν μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για την αντιμετώπιση των καταστροφών και την ασφαλή συμβίωση με τους φυσικούς κινδύνους, με την αυτό-οργάνωση των κοινοτήτων, την αειφορική ανάπτυξη, την κοινωνική μέριμνα κτλ. Η εκκένωση μιας περιοχής που πλήττεται από ένα καταστρεπτικό γεγονός αποτελεί μια συνήθη στρατηγική στη διαχείριση έκτακτης ανάγκης που δημιουργείται. 
2.      Ορισμός – Σκοπός 
Η Εκκένωση περιλαμβάνει τη σχεδιασμένη, ομαλή και συντονισμένη κυκλοφορία των ατόμων από μια ανασφαλή ή ενδεχομένως μη ασφαλή τοποθεσία σε μία ασφαλέστερη τοποθεσία και την ενδεχόμενη επιστροφή τους. Πρόκειται για ένα από τα πιο σημαντικά μέτρα για το μετριασμό των επιπτώσεων σε ανθρώπινες απώλειες και βλάβες υγείας από μια φυσική καταστροφή. 
Πρωταρχική κινητήρια δύναμη για την εκκένωση αποτελεί  η ασφάλεια των κοινοτήτων. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η διαδικασία της εκκένωσης εμπεριέχει κινδύνους, τόσο για τους πολίτες που απομακρύνονται όσο και για το προσωπικό των εμπλεκόμενων οργανισμών έκτακτης ανάγκης. 
Η εκκένωση αποτελεί μια πολύπλοκη διαδικασία λήψης αποφάσεων σε συνθήκες υψηλής αβεβαιότητας, που απαιτεί τη συνεργασία, το συνδυασμό και την ανταλλαγή γνώσεων από διάφορους επιστημονικούς κλάδους (γεωγραφία, νομική, μηχανική, κοινωνιολογία κ.τ.λ.) προκειμένου η εφαρμογή της να είναι αποδοτική. Για το σκοπό αυτό στην κείμενη βιβλιογραφία έχουν αναπτυχθεί και προτείνονται για χρήση διάφορα εξειδικευμένα εργαλεία και μοντέλα λήψης αποφάσεων (π.χ. το μοντέλο PESTLE PoliticalEnvironment, Social,  TechnologyLegislationEconomic)
3.      Στάδια Εκκένωσης 
Η εκκένωση περιλαμβάνει πέντε στάδια ως εξής: 
                     i.            Απόφαση Εκκένωσης (Decision to Εvacuateόπου οι αρμόδιοι ιθύνοντες αναλύουν την υφιστάμενη κατάσταση,  κάνουν μια εκτίμηση σχετικά με τα άτομα που εκτίθενται σε έναν φυσικό κίνδυνο, τις δυνητικές επιπτώσεις του και την αναγκαιότητα της εκκένωσης. 
                   ii.            Προειδοποίηση (Warningαναφέρεται στην ενημέρωση και την προειδοποίηση του πληθυσμού για την απειλή και τις κατάλληλες ενέργειες που απαιτούνται για τη μεταφορά τους σε πιο ασφαλή περιοχή. 
                  iii.            Υπαναχώρηση – Απόσυρση (Withdrawal) αναφέρεται στην κυκλοφορία των εκτιθέμενων ατόμων από επικίνδυνες ή δυνητικά επικίνδυνες  περιοχές σε πιο ασφαλείς. 
                 iv.            Καταφύγιο (Shelterαφορά στην παροχή χώρου καταφυγής σε ασφαλείς τοποθεσίες για την παροχή αρωγής και την κάλυψη των βασικών βιοτικών αναγκών (διατροφή, παροχή υγειονομικής περίθαλψης κτλ) των διακομιζόμενων πολιτών. 
                   v.            Επιστροφή (Returnτου πληγέντος πληθυσμού μετά από την αξιολόγηση της περιοχής της καταστροφής. 
4.      Τύποι εκκένωσης 
Ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του κινδύνου, οι εκκενώσεις συνήθως ταξινομούνται σε δύο τύπους: την εθελοντική (voluntary) (θα συναντήσουμε και τον όρο συνιστώμενη) και την υποχρεωτική (mandatory).  
Στην εθελοντική εκκένωση οι κάτοικοι μιας περιοχής  στην οποία υπάρχει μια σημαντική δυνητική απειλή για τη ζωή και την υγεία τους λαμβάνουν την απόφαση να την εκκενώσουν ως μια συνειδητή επιλογή με βάση τις προσωπικές τους εκτιμήσεις. 
Η υποχρεωτική εκκένωση λαμβάνει χώρα όταν επίκειται μια φυσική απειλή για  την ασφάλεια των πολιτών, οι οποίοι θα πρέπει να εκκενώσουν την περιοχή σύμφωνα με τις οδηγίες και τις κατευθύνσεις των διαχειριστών έκτακτης ανάγκης. 
Η έννοια “υποχρεωτική” δεν ταυτίζεται και με την “καταναγκαστική” αφού τα άτομα αποφασίζουν και σε αυτήν την περίπτωση με ελεύθερη βούληση αν θα εκκενώσουν την επικίνδυνη περιοχή  και δεν επιβάλλεται η απομάκρυνση τους με τη βία. Όταν όμως επιλέγουν να μην εκκενώσουν πρέπει να είναι έτοιμα να αποδεχθούν τις συνέπειες αυτής της απόφασης οι οποίες μπορεί να είναι περιορισμένη ή καθόλου πρόσβαση σε τροφή, νερό ή βασικές υπηρεσίες αρωγής για μια εκτεταμένη χρονική περίοδο. Επιπλέον, οι άνθρωποι πρέπει να καταλάβουν ότι οι διασώσεις σε περιοχές που προηγουμένως  έχουν εκκενωθεί μπορεί να μην είναι έγκαιρες ή δυνατές. 
Σε κάποιες περιπτώσεις που η πιθανότητα του κινδύνου είναι μεν υψηλή, αλλά ο συγχρονισμός των δράσεων που απαιτούνται για την προστασία του πληθυσμού δεν είναι ακριβής ή προβλέψιμος, χρησιμοποιείται η εθελοντική εκκένωση ως προπομπός της υποχρεωτικής προκειμένου να μειωθεί ο αριθμός των ατόμων που πρέπει να μεταφερθούν.  
Το μέτρο της εθελοντικής εκκένωσης μπορεί επίσης να ληφθεί και σε περιοχές που είναι επιρρεπείς σε υψηλά επίπεδα κυκλοφοριακής συμφόρησης, γεγονός που θα εμπόδιζε τις δραστηριότητες μετριασμού των επιπτώσεων από τις δυνάμεις έκτακτης ανάγκης. 
Παραμονή στις κατοικίες (Shelterinplace) 
Μια συνήθης πρακτική που συχνά προκρίνεται ως εναλλακτική της εθελοντικής εκκένωσης είναι η παραμονή των ατόμων στις κατοικίες τους. Κατά περίπτωση, επιτρέπεται στους κατοίκους να καταφύγουν στο σπίτι τους με την οικογένεια ή φίλους τους εφόσον αυτή η επιλογή είναι ασφαλής για την υγεία και την προστασία της περιουσίας τους. Για παράδειγμα, σε περίπτωση που οι εξωτερικές συνθήκες είναι επικίνδυνες και ακατάλληλες για την απομάκρυνση των πολιτών. 
5.      Ψυχολογική Αξιολόγηση του κινδύνου   
Οι άνθρωποι σε καταστάσεις κινδύνου ενεργούν με βάση αυτό που θεωρούν και πιστεύουν ότι είναι το συμφέρον τους. Η ερμηνεία των φυσικών φαινομένων και η λήψη των αποφάσεων γίνεται με βάση την αντιληπτική τους ικανότητα, η οποία επηρεασμένη από μια ποικιλία παραμέτρων, συχνά δεν είναι ορθολογική, βασίζεται σε ευρετικούς μηχανισμούς που αγνοούν τους νόμους των πιθανοτήτων, οδηγώντας ακόμη και σε απρόβλεπτες συμπεριφορές. Οι τεχνοκρατικές μέθοδοι αξιολόγησης της πιθανότητας και των επιπτώσεων ενός φυσικού κινδύνου, οι οποίες βασίζονται σε μαθηματικά μοντέλα και στατιστικές εκτιμήσεις, δεν αντικατοπτρίζουν και τη γενική άποψη της κοινωνίας και δε θεωρούνται επαρκείς. Για παράδειγμα σε περιοχές που οι φυσικές καταστροφές είναι συχνές, αυτές δεν αντιμετωπίζονται από τα άτομα ως τυχαία φαινόμενα, αλλά ως προβλέψιμα και περιοδικά, ή σύμφωνα με μια κοινή άποψη, εάν μια μεγάλη καταστροφή συμβεί σε ένα έτος, είναι απίθανο να συμβεί και το επόμενο ή θεωρείται ότι οι δομικές κατασκευές προστασίας αποκλείουν εντελώς την πιθανότητα του κινδύνου κτλ. 
Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι η μαζική εκκένωση μπορεί να προκαλέσει άγχος και στρες και να οδηγήσει τον πληθυσμό σε ακραίες αντιδράσεις όπως:  πανικό, απροθυμία συμμόρφωσης στις οδηγίες των επίσημων αρχών, παρακώληση οργανωμένων δράσεων έκτακτης ανάγκης με  λανθασμένους αυτοσχεδιασμούς ένταση, φόβο, καχυποψία, σύγχυση κτλ, οι οποίες δύναται να οδηγήσουν ακόμη και σε ανθρώπινες απώλειες. Η έλλειψη εμπιστοσύνης στις αρχές που οφείλεται σε ψευδείς συναγερμούς, η προηγούμενη έκθεση σε φυσικούς κινδύνους και το εισόδημα, είναι οι κύριες αιτίες επικινδυνότητας που μελετώνται στη σχετική βιβλιογραφία. 
Έτσι, για τη λήψη της απόφασης εκκένωσης δεν θα πρέπει να υποτιμάται από τους αρμόδιους ιθύνοντες η ψυχολογική αξιολόγηση των φυσικών κινδύνων, η οποία εστιάζει στην υποκειμενική διάσταση της ανθρώπινης αντίληψης. Απαιτούνται ολοκληρωμένες λύσεις προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης κουλτούρας έκτακτης ανάγκης για τη βελτίωση της αντίληψης του πληθυσμού, προκειμένου η εκκένωση να μπορεί να είναι ένα γρήγορο και αποτελεσματικό μέτρο ενάντια σε μια φυσική απειλή.  
6.      Επιχειρησιακά σχέδια εκκένωσης  και ανάλυση της διαδικασίας λήψης αποφάσεων 
Δεδομένης της πολυπλοκότητας στη διαχείριση της διαδικασίας της εκκένωσης, χαράσσονται στρατηγικές και καταρτίζονται επιχειρησιακά σχέδια ετοιμότητας. Πρόκειται για προκαθορισμένα χρονοδιαγράμματα και προγράμματα δυνατών ενεργειών, με τα οποία καθορίζονται οι μελλοντικοί στόχοι, επιλέγεται η καταλληλότερη λύση και προσδιορίζονται τα απαραίτητα μέσα μέσω διαβουλεύσεων με ένα ευρύ φάσμα εξειδικευμένων ενδιαφερόμενων φορέων και η ανάπτυξή τους στο χρόνο για το βέλτιστο συντονισμό των δράσεων τους και την ασφάλεια των πολιτών. 
Ο σχεδιασμός ετοιμότητας δύναται να μειώσει τη σύγχυση, να ενισχύσει το συντονισμό και να βελτιστοποιήσει τη διαδικασία λήψης αποφάσεων, παράγωντας ποιοτικές και αποδεκτές αποφάσεις από τα συμβαλλόμενα μέρη (εμπλεκόμενους οργανισμούς έκτακτης ανάγκης και πληθυσμό). 
Αποφάσεις που δεν γίνονται αποδεκτές από τους συμμετέχοντες οργανισμούς έκτακτης ανάγκης, μπορεί να οδηγήσουν σε συγκρούσεις και το συντονισμό σε αποτυχία. Αποφάσεις που δε γίνονται αποδεκτές από τον πληθυσμό μπορεί ακόμη και να πυροδοτήσουν την απόσυρση στην υποστήριξη και την πίστη σε βασικούς φορείς λήψης αποφάσεων με αποτέλεσμα να προκληθούν ακυβέρνητες και παράλογες κοινωνικές αντιδράσεις.  
Η αναγνώριση των παραμέτρων που υπεισέρχονται στην ανάλυση του σχεδιασμού ετοιμότητας σε μια πιθανή εκκένωση, αποτελεί το πρώτο και πλέον απαραίτητο βήμα προκειμένου να υιοθετηθούν οι κατάλληλες και αποτελεσματικές στρατηγικές αντιμετώπισης. Μια ενδεικτική καταγραφή αυτών των παραμέτρων οι οποίοι πρέπει να ληφθούν υπόψη στην κατάρτιση των σχεδίων δράσης είναι: 
  • Υφιστάμενες νομοθετικές ρυθμίσεις (πχ αρμόδιος για τη λήψης της απόφασης εκκένωσης και διαδικασία και την επίτευξη του σκοπού, εξουσίες των διαχειριστών έκτακτης ανάγκης, ρόλοι και αρμοδιότητες, οργανισμοί που συμμετέχουν στις επιχειρήσεις κτλ).
  • Οι πολιτικές και οικονομικές συνέπειες που συνεπάγεται η λήψη της απόφασης εκκένωσης (πχ στις τοπικές επιχειρήσεις ή στον τουρισμό κτλ).
  • Καθορισμός ασφαλών χώρων προσωρινής συγκέντρωσης του πληθυσμού που δεν μπορούν ή δεν είναι δυνατόν ν’ απομακρυνθούν με ιδία μέσα και μέθοδοι μεταφοράς του (πχ ιδιωτικά ή δημόσια οχήματα, σιδηροδρομικό δίκτυο κτλ.).
  • Καθορισμός χώρων καταφυγής του πληθυσμού εκτός της πληγείσας περιοχής (πχ χώροι ορισμένοι από τους αρμόδιους κρατικούς φορείς, ξενοδοχειακές μονάδες, σπίτια φίλων και συγγενών, εξοχικά ή δεύτερη κατοικία κτλ.).
  • Αναγνώριση των χαρακτηριστικών και παραγόντων επικινδυνότητας ενός φυσικού κινδύνου, που υπεισέρχονται στη διαδικασία λήψης αποφάσεων για την εφαρμογή του μέτρου της εκκένωσης (πχ γενεσιουργά αίτια, διάρκεια εκδήλωσης, βαθμός ελέγχου, προβλεψιμότητας και δυνητικής πρόβλεψης). Διαφορετικοί κίνδυνοι ενδέχεται να απαιτήσουν συγκεκριμένες αποφάσεις.
  • Κρίσιμες εγκαταστάσεις και υποδομές (νοσοκομεία, μονάδες φροντίδας ηλικιωμένων, σχολεία και παιδικοί σταθμοί κτλ).
  • Το δημογραφικό προφίλ της κοινότητας (πχ άτομα με ειδικές ανάγκες,  ηλικιωμένοι, πολυμελείς οικογένειες, τουρίστες, άστεγοι, εισόδημα πολιτών κτλ).
  • Διαθέσιμα συστήματα διαχείρισης πληροφοριών και επικοινωνιών προκειμένου να εξασφαλισθεί η έγκαιρη και έγκυρη ροή πληροφοριών μεταξύ των οργανισμών που λαμβάνουν μέρος στις επιχειρήσεις εκκένωσης.
  • Μέθοδοι ενημέρωσης του πληθυσμού και αποστολής προειδοποιητικών μηνυμάτων για την κατεύθυνση των ενεργειών του και τη λήψη μέτρων αυτοπροστασίας (πχ ειδοποιήσεις πόρτα – πόρτα, αποστολή μαζικών e-mail ή sms, ανακοινώσεις σε ιστοσελίδες, διανομή φυλλαδίων, τοπικά κοινωνικά ΜΜΕ, ενημερωτικά δελτία, σειρήνες προειδοποίησης και μεγαφωνικές εγκαταστάσεις σε βασικά σημεία της πόλης, δημόσια σημεία αναφοράς για την ενίσχυση του τοπικού προσανατολισμού κτλ).
  • Αναλύσεις κόστους και χρηματοδοτικοί πόροι (πχ κόστος για υποδοχή των ατόμων σε ασφαλή καταφύγια, διαχείριση εξωτερικής βοήθειας κτλ.).
  • Πολιτική διαχείρισης κατοικίδιων ζώων (πχ ευθύνες του ιδιοκτήτη, συνθήκες μεταφοράς, ειδικές ρυθμίσεις για τα κατοικίδια των ατόμων με αναπηρίες κτλ).
  • Αστυνόμευση της περιοχής που εκκενώνεται προκειμένου να προστατευθεί η περιουσία των πολιτών καθώς και να περιορίζεται ή/και να ελέγχεται η πρόσβαση από μη  εξουσιοδοτημένα άτομα.
  • Βασικές οδηγίες ετοιμότητας και αυτοπροστασίας προς τον πληθυσμό (πχ  εξοπλισμός του κιτ εκκένωσης με συνταγογραφούμενα φάρμακα και γυαλιά οράσεως, ειδικές προμήθειες για βρέφη, ηλικιωμένους ή άτομα με ειδικές ανάγκες, σημαντικά προσωπικά έγγραφα, ατομικά τηλεφωνικές επαφές  είδη προσωπικής περιποίησης κτλ). 
7.      Χρονοδιάγραμμα ενεργειών, Ζώνες Εκκένωσης & Οδοί Διαφυγής  
Η εκκένωση είναι ένα μέτρο ιδιαίτερα χρήσιμο για την μείωση των ανθρώπινων απωλειών, αλλά εξαιρετικά δαπανηρό. Επίσης, το απαιτούμενο χρονικό διάστημα που απαιτείται προκειμένου ο πληθυσμός να φθάσει σε ασφαλές μέρος είναι κρίσιμης σημασίας παράγοντας προκειμένου η εκκένωση να θεωρηθεί ως αποτελεσματική. 
Έτσι, ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του πιθανού κινδύνου και την επιδεκτικότητας της περιοχής, η εκκένωση μπορεί να είναι άμεση (immediate) με  περιορισμένο ή καθόλου χρόνο προετοιμασίας του πληθυσμού ή μπορεί να επιτρέπει επαρκή χρόνο για την προειδοποίηση των πολιτών (prewarned). Επίσης η λήψη της απόφασης εκκένωσης μπορεί να προκρίνεται είτε ως ένα προληπτικό μέτρο πριν την εκδήλωση των επιπτώσεων ενός φυσικού φαινομένου (pre – impact) (πχ περίπτωση ενός τυφώνα), είτε ως  ένα μέτρο απόκρισης της κοινότητας για τον μετριασμό των επιπτώσεων ενός φυσικού φαινομένου (post – impact)  (πχ περίπτωση σεισμικού κινδύνου που προκαλούνται σοβαρές βλάβες στις οικοδομήσιμες δομές). 
Στην κατάρτιση των σχεδίων δράσης ένα χρονοδιάγραμμα στο οποίο ορίζονται σαφώς τα χρονικά βήματα σε μια διαδικασία εκκένωσης παρέχει στους διαχειριστές έκτακτης ανάγκης σημαντικό πλεονέκτημα στην κατανόηση των χρονικών απαιτήσεων για την ολοκλήρωση κάθε σταδίου και συνεπώς στην υποστήριξη της διαδικασίας λήψης αποφάσεων για την εύρεση της βέλτιστης λύσης. 
Σύμφωνα με το συμβατικό μοντέλο των 4 βημάτων του σχεδιασμού ετοιμότητας της εκκένωσης τα χρονικά διαστήματα τα οποία πρέπει να συμπεριληφθούν στο χρονοδιάγραμμα είναι: 
  1. Χρόνος απόφασης (decision time) δηλαδή το χρονικό διάστημα που απαιτείται προκειμένου να ληφθεί μια τεκμηριωμένη απόφαση για την εκκένωση. Ο υπολογισμός αυτός θα πρέπει επίσης να περιλαμβάνει το χρόνο για την ανίχνευση και τον έλεγχο των δυνητικών επιπτώσεων ενός φυσικού κινδύνου, την κινητοποίηση και ανάπτυξη των πόρων.
  2. Χρόνος προειδοποίησης (warning timeδηλαδή το χρονικό διάστημα που χρειάζεται προκειμένου να ενημερωθεί η κοινότητα για τη λήψη της απόφασης εκκένωσης και τους κινδύνους που την απειλούν.
  3. Χρόνος απόσυρσης (withdrawal time) δηλαδή το χρονικό διάστημα που απαιτείται ώστε τα άτομα που εκτίθενται σε έναν φυσικό κίνδυνο να μεταφερθούν σε ασφαλέστερη τοποθεσία. Ο χρόνος αυτός είναι το σύνολο των εξής επί μέρους χρονικών διαστημάτων: 
α) “αποχώρησης” (leave time)  ή “αντίδρασης” (reaction time) ή ατομικός χρόνος προετοιμασίας (individual preparation time) δηλαδή του χρονικού διαστήματος που χρειάζονται οι άνθρωποι προκειμένου ν’ ασφαλίσουν το σπίτι τους και να ετοιμαστούν να φύγουν, 
β) “ταξιδιού” (travel time) δηλαδή του χρονικού διαστήματος που απαιτείται ώστε ένα άτομο ή ένα όχημα να ταξιδέψει από την περιοχή εκκένωσης σε πιο ασφαλή περιοχή,
 γ) “τελευταίου ενός σημείου”  (time past a pointδηλαδή το χρονικό διάστημα που απαιτείται προκειμένου να απομακρυνθούν όλα τα άτομα από την πληγείσα περιοχή. 
4.Χρόνος καταφυγής (shelter timeδηλαδή το χρονικό διάστημα που απαιτείται προκειμένου τα άτομα να βρουν καταφύγιο στην ασφαλέστερη τοποθεσία που μετακινήθηκαν.
Πιο καταλυτικό θεωρείται το χρονικό διάστημα της απόσυρσης, αφού η μεταφορική ικανότητα του υφιστάμενου οδικού δικτύου αδυνατεί να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες που δημιουργούνται κατά τη διάρκεια της εκκένωσης.
Ο κυκλοφοριακός φόρτος εξαιτίας του μετακινούμενου πληθυσμού και των οχημάτων έκτακτης ανάγκης, οι μεταβολές στη συνήθη συμπεριφορά των οδηγών λόγω του πανικού, το γεγονός ότι κάποια σημεία του οδικού δικτύου καθίστανται μη λειτουργικά λόγω των βλαβών που πιθανά να έχουν υποστεί κτλ είναι μόνο μερικοί από τους λόγους που επιβαρύνουν την κατάσταση κατά τη διάρκεια της εκκένωσης. 
Για τους σκοπούς της αποτελεσματικής διαχείρισης και συντονισμού της διαδικασίας της εκκένωσης, είναι χρήσιμο η πληττόμενη περιοχή να χωρίζεται σε ζώνες εκκένωσης με μια κύρια ασφαλή οδό διαφυγής για κάθε ζώνη. Χρήσιμο είναι επίσης να καθορίζονται και εναλλακτικές οδοί διαφυγής. 
Μια συνήθης ακολουθούμενη μεθοδολογία που προτείνεται στο σχεδιασμό για τον υπολογισμό  του κυκλοφοριακού φόρτου ανάλογα με τις συνθήκες της διαδρομής των οδών διαφυγής απεικονίζεται στον κάτωθι πίνακα:

Συνθήκες Διαδρομής
Ικανότητα (άτομα ανά ώρα και λωρίδα κυκλοφορίας)
Κανονική  – Αίθριος καιρός με κανονικές συνθήκες ελέγχου κυκλοφορίας
600
(μέση ταχύτητα 40 km/h)
Ενισχυμένη – Οι υπηρεσίες αντιμετώπισης καταστάσεων εκτάκτου ανάγκης παρεμβαίνουν για τη βελτίωση της κυκλοφορίας.  
800
(μέση ταχύτητα 50km/h)

Διαταραγμένη – Ισχυρές βροχοπτώσεις με πιθανές βλάβες των οχημάτων ή άλλα ατυχήματα, μικρές, μικρές πλημμύρες στο δρόμο κλπ.
300
(μέση ταχύτητα 2km/h)

Αποκλεισμένη – Κυκλοφοριακή Συμφόρηση. Η διαδρομή εκκένωσης είναι κλειστή από τα νερά των πλημμυρών, των επιπτώσεων μιας πυρκαγιάς, μεγάλης κλίμακας κατολίσθησης, ισχυρών ανέμων κλπ. Μια εναλλακτική διαδρομή διαφυγής ή μεταφορικό μέσο μπορεί να απαιτηθεί.
100
(μέση ταχύτητα 5km/h)


 Από το 1970 στη διεθνή βιβλιογραφία διάφορες αναλύσεις και μοντέλα προσομοίωσης έχουν αναπτυχθεί και εφαρμόζονται για την μοντελοποίηση των δραστηριοτήτων της εκκένωσης και την εκτίμηση του απαιτούμενου χρόνου με στόχο την υποστήριξη της διαδικασίας λήψης αποφάσεων. 
8.      Οι Εθνικές ρυθμίσεις στην εφαρμογή του μέτρου της εκκένωσης 
Στη χώρα μας οι θεσμικές ρυθμίσεις σε σχέση με τη διαδικασία της εκκένωσης αναφέρονται στο άρθρο 18 του σχετικά πρόσφατου Ν.3613/2007, συμπληρώνοντας τις υφιστάμενες νομοθετικές ρυθμίσεις περί “πολιτικής προστασίας” (N. 3013/2002, ΥΑ 1299/2003) Oι εν λόγω διατάξεις για την εκκένωση του πληθυσμού εξαιτίας μιας εξελισσόμενης ή επικείμενης καταστροφής ψηφίστηκαν μετά τις καταστρεπτικές πυρκαγιές στην Πελοπόννησο και την Εύβοια, κατά τη διάρκεια των οποίων απαιτήθηκε σε αρκετές περιπτώσεις η εκκένωση επισφαλών περιοχών και δυστυχώς χωρίς να αποφευχθούν οι ανθρώπινες απώλειες. 
Ο όρος που χρησιμοποιείται στην Ελληνική Ορολογία είναι αυτός της «Οργανωμένης Απομάκρυνσης Πολιτών/ΟΑΠ», προφανώς προκειμένου να δώσει έμφαση στη λέξη «οργανωμένη». 
H Τοπική Αυτοδιοίκηση αποτελεί το βασικό σημείο αναφοράς στο σχεδιασμό εκκένωσης αφού η τοπική γνώση, η εμπειρία και η κατανόηση της κοινότητας και των υφιστάμενων σχέσεων, αποτελούν κρίσιμους παράγοντες για την αποδοτικότητα του μέτρου της εκκένωσης. Εντούτοις, η επικοινωνία και η υποστήριξη του σχεδιασμού από όλους τους περιφερειακούς εμπλεκόμενους φορείς, τίθεται ως απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου να αυξηθεί η συνοχή, η ενίσχυση των σχέσεων συνεργασίας και η ελαχιστοποίηση της σύγχυσης και των χρονικών καθυστερήσεων που συχνά παρατηρούνται στη λήψη του μέτρου της ΟΑΠ. Για το σκοπό αυτό καθώς και για την υποβοήθηση του σχεδιασμού από τους εμπλεκόμενους οργανισμούς έκτακτης ανάγκης, η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας/ΓΓΠΠ εκδίδει αναλυτικές κατευθυντήριες οδηγίες για τον κίνδυνο των δασικών πυρκαγιών και αντίστοιχα ο Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού/ΟΑΣΠ για τον σεισμικό κίνδυνο.
13-7-2012
 Των: Γιώργου Φούντα, εντεταλμένου συμβούλου Πολιτικής Προστασίας Περιφέρειας Αττικής
Ασπασίας Καραμάνου, πολιτικού μηχανικού Ph.D, προϊσταμένης Τμήματος Πολιτικής Προστασίας ΠΕΚΤ