aspa

aspa

Πέμπτη 1 Μαρτίου 2018

1 Μαρτιου: Παγκόσμια Ημέρα Πολιτικής Προστασιας


Παγκόσμια Ημέρα Πολιτικής Προστασιας 2018





Μήνυμα του κ. Vladimir Kuvshinov, Γενικού Γραμματέα του ICDO, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Πολιτικής Προστασίας 2018.
"Πολιτική Προστασία και εθνικοί θεσμοί για πιο αποτελεσματική διαχείριση καταστροφών"



"Αγαπητοί φίλοι και συνάδελφοι,
Η 1η του Μαρτίου είναι μια πολύ σημαντική ημέρα για όλο το προσωπικό Πολιτικής Προστασιας. Το 1990, ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αμυνας (ICDO) ορίζει την Μαρτίου ως Παγκόσμια Ημέρα Πολιτικής Προστασίας και  γιορτάζεται κάθε χρόνο από έναν αυξανόμενο αριθμό χωρών από τότε.
Σκοπός του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Πολιτικής Προστασιας είναι να προωθηθεί η ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με  την πολιτική προστασία και τη διαχείριση έκτακτης ανάγκης, ώστε να προετοιμαστεί καλύτερα ο πληθυσμός για να προστατευθεί σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και να μειωθεί ο κίνδυνος καταστροφής. Οι εορτασμοί έχουν διαφορετική εστίαση κάθε χρόνο και το θέμα για το 2018 είναι η "Πολιτική Προστασια και οι εθνικοί θεσμοί για πιο αποτελεσματική διαχείριση καταστροφών".
Σήμερα, λόγω των δύσκολων συνθηκών της σύγχρονης ζωής, υπάρχει γενική συμφωνία μεταξύ όλων των χωρών ότι η προστασία από τις καταστροφές και η εθνική ασφάλεια είναι άρρηκτα συνδεδεμένες και η παροχή προστασίας από φυσικές και ανθρωπογενείς καταστροφές πρέπει να παραμείνει κορυφαία προτεραιότητα στην εθνική πολιτική την ευημερία και την ασφάλεια του λαού και των εδαφών τους. Ένα σημαντικό μέρος αυτής της πολιτικής πρέπει να είναι η θέσπιση των κατάλληλων εθνικών νομικών διατάξεων με στόχο τον περιορισμό των κινδύνων καταστροφών, τη διατήρηση των ζωών και τη μείωση των υλικών ζημιών.
Η διεθνής εμπειρία έχει δείξει ότι ο καλύτερος τρόπος για να αυξηθεί η αποτελεσματικότητα της διαχείρισης καταστροφών και έκτακτων καταστάσεων είναι η δημιουργία ενός εθνικού συστήματος διαχείρισης καταστροφών σε κάθε χώρα για τον συντονισμό των δραστηριοτήτων των τοπικών, περιφερειακών και εθνικών αρχών και φορέων που είναι επιφορτισμένοι με την πρόληψη, ανάκτηση. 
Ένα σύγχρονο εθνικό σύστημα διαχείρισης καταστροφών πρέπει να είναι σε θέση να επιτελέσει πολλά απαιτητικά καθήκοντα: 
  • την ανάπτυξη νομικών και κανονιστικών κανόνων
  • δημόσια ετοιμότητα 
  • πρόβλεψη γεγονότων
  •  αξιολόγηση της κλίμακας των καταστάσεων έκτακτης ανάγκης και των κοινωνικοοικονομικών συνεπειών 
  • και ανάκαμψη από τις καταστροφες
Ένας άλλος κεντρικός ρόλος είναι η ανάπτυξη διεθνούς συνεργασίας στον τομέα της προστασίας του πληθυσμού.
 
Για να επιτύχει αυτά τα σημαντικά και πολύπλοκα καθήκοντα, κάθε χώρα θα πρέπει να στοχεύει στη δημιουργία ενός Εθνικού Κέντρου Διαχείρισης Καταστροφών για το συντονισμό των δραστηριοτήτων των κυβερνητικών υπηρεσιών και των εθνικών και δημοτικών υπηρεσιών στο Εθνικό Σύστημα Διαχείρισης Καταστροφών. Πολλά κράτη μέλη της ICDO διαθέτουν ήδη ένα εθνικό σύστημα διαχείρισης καταστροφών, καθώς και ένα εθνικό κέντρο διαχείρισης καταστροφών και λειτουργούν καλά. Άλλοι βρίσκονται επί του παρόντος στη διαδικασία δημιουργίας ή σχεδιασμού των εθνικών τους δομών.
Σήμερα, με την υποστήριξη των κρατών μελών της, το ICDO συμβάλλει σημαντικά σε αυτό το έργο σε παγκόσμια κλίμακα με τη δημιουργία του Παγκόσμιου Δικτύου Κέντρων Διαχείρισης Καταστροφών. Το δίκτυο αυτό θα διευκολύνει την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τους εξελισσόμενους κινδύνους καταστροφών και τις καταστάσεις έκτακτης ανάγκης και τον συντονισμό της έγκαιρης δράσης για τον έλεγχο ή την εξάλειψή τους.
Το ICDO συνδράμει τα κράτη μέλη στις προσπάθειές τους να δημιουργήσουν σύγχρονες εθνικές δομές πολιτικής άμυνας, καθώς και να βελτιώσουν την αποτελεσματικότητά τους, να εκπαιδεύσουν εξειδικευμένο προσωπικό και να εκπαιδεύσουν την κοινωνία των πολιτών σχετικά με τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν σε περίπτωση καταστροφής. Κατά τα επόμενα χρόνια, θα συνεχίσουμε να βασιζόμαστε στην ευρεία υποστήριξη των κρατών μελών για την επίτευξη επιτυχίας σε αυτούς τους βασικούς τομείς.
Οι αυξανόμενες προκλήσεις και απειλές που προκαλούνται από την κλιματική αλλαγή θα συνεχίσουν αναμφισβήτητα να δημιουργούν σοβαρά εμπόδια για μια σταθερή κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη κατά τη διάρκεια του 21ου αιώνα. Συνεπώς, είναι καθήκον όλων των χωρών να λάβουν σοβαρά μέτρα για να ενισχύσουν τις δομές πολιτικής προστασίας τους και να βελτιώσουν τις δεξιότητες του εξειδικευμένου προσωπικού τους. Η διατήρηση ενός ισχυρού και αποτελεσματικού Εθνικού Συστήματος Διαχείρισης Καταστροφών πρέπει να θεωρηθεί ως αναπόσπαστο στοιχείο της εθνικής πολιτικής ασφάλειας και πολύτιμη στήριξη για την αειφόρο ανάπτυξη σε εθνικό, περιφερειακό και διεθνές επίπεδο.
Σήμερα, 1η Μαρτιου 2018 καθώς γιορτάζουμε την Παγκόσμια Ημέρα Πολιτικης Προστασίας, δεν είμαστε μόνο για να κάνουμε σχέδια για το μέλλον. Θυμομαστε επίσης τα θύματα του καθήκοντος - το προσωπικό  της πολιτικής προστασίας, τους πυροσβέστες και τους διασώστες, των οποίων οι πράξεις παρέχουν ένα διαρκή παράδειγμα θάρρους, πατριωτισμού και ανιδιοτελούς υπηρεσίας στον σκοπό τους.
Θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω όλο το προσωπικό της πολιτικής προστασιας τους πυροσβέστες και τους διασώστες σε όλο τον κόσμο για την εργασία που κάνετε για να εξασφαλίσετε την ασφάλεια του πληθυσμού των χωρών σας. Σας ευχαριστώ για την αφοσίωσή σας και την αφοσίωσή σας στο καθήκον."

Πηγή: ΙCDO

Ακολουθείστε μας και στο facebook: Πολιτική Προστασία

Σάββατο 24 Φεβρουαρίου 2018

24-02-1981: Σεισμός των Αλκυονίδων



 


Ήταν στις 24 Φεβρουαρίου του 1981 και ώρα 20:53  όταν σεισμική δόνηση ταρακούνησε τις Αλκυονίδες ένα νησιωτικό σύμπλεγμα στο ανατολικό τμήμα του Κορινθιακού κόλπου. Το μέγεθος του σεισμού ήταν Μs=6,7R και το εστιακό του βάθος τα 8χλμ σύμφωνα με τις επίσημες μετρήσεις του Αστεροσκοπείου Αθηνών.  Οι ακριβείς συντεταγμένες ήταν 38.07ο Ν, 23.00o  

Συνέπεια αυτού του σεισμού ήταν να θρηνήσουμε 20 θύματα, να υπάρξουν τουλάχιστον 500 τραυματίες ενώ μεγάλες ήταν οι υλικές ζημιές που σημειώθηκαν σε Κορινθία, Βοιωτία, Αττική, Φωκίδα και Εύβοια.  
Υπολογίζεται ότι  85000 κτίρια περίπου υπέστησαν βλάβες (22554 κτίρια μη επισκευάσιμα). Σε διάφορα μέρη παρατηρήθηκαν φαινόμενα ρευστοποίησης, καταρρεύσεις βράχων καθώς και ασθενές θαλάσσιο κύμα βαρύτητας. Κατά μήκος των νοτίων ακτών του κόλπου (περιοχή Περαχώρας) εντοπίστηκε μετά τον κύριο σεισμό επιφανειακή εκδήλωση του σεισμογόνου ρήγματος, μήκους 15km. 

Λίγες ώρες αργότερα, ακολούθησε δεύτερος σεισμός, ο οποίος είχε μέγεθος 6,4 Ρίχτερ και προκάλεσε καταστροφές σε κτίσματα που είχαν πληγεί από τον πρώτο σεισμό.
Την Τετάρτη 4 Μαρτίου σημειώθηκε τρίτος σεισμός, με μέγεθος 6,3 Ρίχτερ. Από αυτόν οι μεγαλύτερες καταστροφές έγιναν στην Ανθούπολη Περιστερίου.
Οι μετασεισμοί συνεχίστηκαν μέχρι και τα μέσα Σεπτεμβρίου του 1981.
Οι μεγαλύτερες ζημιές σημειώθηκαν στην Περαχώρα (τα περισσότερα κτίρια βγήκαν ακατάλληλα, (ενώ τρύπησε ακόμα και το υδραγωγείο), στην Κινέττα (όπου κατέρρευσε τετραώροφο ξενοδοχείο και μετά από μια πολύωρη διασωστική επιχείρηση, ανασύρεται ζωντανός από τους πυροσβέστες ο Βαγγέλης Μπούσουλας), στα Μέγαρα (όπου έφυγε από την ζωή και η σύζυγος του δημάρχου), στο Λουτράκι, στην Κόρινθο, στο Βραχάτι Κορινθίας, (από τα ερείπια ξενοδοχείου που κατέρρευσε ανασύρονται νεκροί δύο γυναίκες και ένας νεαρός άνδρας), στο Κιάτο και στην Αθήνα.

Ο σεισμός των Αλκυονίδων ήταν ο πλέον ισχυρός σεισμό των τελευταίων δεκαετιών και για την περιοχή της Αθήνας, προκαλώντας αρκετές ζημιές σε κτίρια και πανικό στον κόσμο, ο οποίος διανυκτερεύει σε αυτοκίνητα, πάρκα ή ακόμη και στις νησίδες κεντρικών λεωφόρων. Τον αρχικό φόβο των κατοίκων επέτεινε αρχικά η διακοπή ρεύματος που ακολούθησε της δόνησης και η οποία «νέκρωσε» ακόμη και τη Βουλή, στην οποία γινόταν συνεδρίαση.

Το διήμερο μεταξύ 24 και 26 Φεβρουαρίου, στην Αθήνα «οι πυροσβεστικές δυνάμεις, απεγκλωβίζουν 218 άτομα από ανελκυστήρες, βοηθούν στην απομάκρυνση ασθενών και ηλικιωμένων από τα σπίτια τους, κατεβάζουν οικοσκευές από ετοιμόρροπες πολυκατοικίες, απομακρύνουν ετοιμόρροπα αντικείμενα, ενώ επεμβαίνουν για την κατάσβεση δεκάδων πυρκαγιών.»
Η επέμβαση του κράτους χαρακτηρίστηκε άμεση και ιδιαίτερα επιτυχημένη. Δημιουργήθηκαν οι Υπηρεσίες Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων, οι λεγόμενες Υ.Α.Σ. (σήμερα ΔΑΕΦΚ) στις κύριες πόλεις της Κορινθίας: Κόρινθος, Λουτράκι, Κιάτο, Ξυλόκαστρο. Ορίσθηκαν επιτροπές από ντόπιους Μηχανικούς και του Υπουργείου όπου έγιναν σε όλο το Νομό σοβαρές αυτοψίες ζημιών. Κατετάγησαν τα κτίρια σε τρεις κατηγορίες: Ε.Κ. (κατοικήσιμο) , Ε.Α. (ακατοίκητο), Ε.Ε. (επικινδύνως ετοιμόρροπο).
Τα Ε.Ε. κατεδαφίζονταν από την Υπηρεσία, δανειοδοτούνταν, με πραγματικές τιμές για την εποχή αυτή, για την κατασκευή καινούριων κτιρίων. Οι άλλες δύο κατηγορίες κτιρίων, είχαν τη δυνατότητα να δανειοδοτηθούν από τις τράπεζες μετά από την έκδοση αδείας από τις Υ.Α.Σ. με ευθύνη ιδιωτών μηχανικών, οι οποίοι είχαν και την επίβλεψη της κατασκευής. Το επιτόκιο του δανείου ήταν μηδενικό για το μεγαλύτερο τμήμα αυτού και το υπόλοιπο συμβολικό. Συγχρόνως δίνονταν κίνητρα σε βιομηχανίες, βιοτεχνίες, επαγγελματικά κτίρια και σε πολλές παραγωγικές τάξεις για την ανακατασκευή, επισκευή της υποδομής και του εξοπλισμού των δραστηριοτήτων.
Ξεπεράσθηκαν για την Κορινθία προβλήματα δεκαετιών όσον αφορά τους τίτλους ιδιοκτησίας των πληγέντων. Ο τότε Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης αείμνηστος Κωνσταντίνος Παπακωνσταντίνου, αλλά και άλλοι αρμόδιοι Υπουργοί παρακολούθησαν το όλο θέμα από πολύ κοντά και έδωσαν τη λύση της αναγνώρισης ιδιοκτησίας μέσω βεβαιώσεων από τους Δήμους και Κοινοτήτες και με υπεύθυνες δηλώσεις από δύο πολίτες. Ένας ευφυής τρόπος που έδωσε λύση σε ιδιοκτησιακά προβλήματα που ταλάνιζε την κοινωνία επί πολλές δεκαετίες.





















Α.Κ.
Ακολουθήστε μας στη σελίδα μας στο fb:
https://www.facebook.com/ppattikis/

Σάββατο 10 Φεβρουαρίου 2018

11 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ: ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΗΜΕΡΑ 112



Η Ευρωπαϊκή ημέρα 112 καθιερώθηκε με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 11 Φεβρουαρίου. Είναι μια μέρα αφιερωμένη στην ευαισθητοποίηση των πολιτών για τον Ευρωπαϊκό αριθμό έκτακτης ανάγκης 112.
Το 112 για επείγουσες ανάγκες λειτουργεί στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης από το 1991 και παρόλο που πρόκειται για μια πρωτοβουλία που επικροτείται, η πλειοψηφία των Ευρωπαίων πολιτών φαίνεται να αγνοεί την ύπαρξή του. Τα αποτελέσματα είναι δραματικά σε ότι αφορά τους Έλληνες πολίτες.

Χώρες σε όλη την Ευρώπη οργανώνουν δραστηριότητες επικοινωνίας και άλλες εκδηλώσεις για να βοηθήσουν στη διάδοση του μηνύματος.

Για το 2017 προτείνεται στις χώρες να επισημάνουν τη χρήση των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης  (social media) κατά τη διάρκεια των έκτακτων καταστάσεων ανάγκης. Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης επηρεάζουν ολοένα και περισσότερο τις επικοινωνίες και την ανταλλαγή πληροφοριών κατά τη διάρκεια έκτακτων περιστατικών αλλά το ερώτημα είναι αν οι πολίτες γνωρίζουν τον καλύτερο τρόπο χρήσης τους.


Κάθε χρόνο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιεύει έκθεση για την κατάσταση του 112 στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Από τις εκθέσεις αυτές προκύπτουν μεγάλες διαφορές ανάλογα με τη χώρα όσον αφορά την υπηρεσία που παρέχει το 112 στους πολίτες.

Δείτε την έκθεση της επιτροπής για το έτος 2017 εδώ: http://www.eena.org/download.asp?item_id=256